Ege
    Hej! Jag är en elev som snart kommer gå i åk 7 och är redan stressad inför gymnasievalet. Jag har 340 poäng och kommer nog få över 300 poäng i nian. Jag vill välja naturvetenskapsprogrammet och bor i Göteborg så måste välja gymnasium som är i Göteborg eller nära Göteborg. Kan ni ge tips på några gymnasium?

    Dessa punkter är viktiga för mig:

    • Att eleverna är sociala.
    • Att elverna inte stör lektionen så mycket.
    • Att klassen blir som en familj.
    • Att det inte finns några konstiga typer.
    • Att elverna inte ser ner på folk.
    • Att eleverna inte ser ner på varandra och ingen rasism och sådant.
    • Att lärarna är bra så man kan ha bra relation med de.
    • Att lärarna känner dig.
    • Att lektionerna är lärorika.
    • Att lärarna hjälper rätt mycket.
    • Att lärarna inte är rasist och inte ser ner på folk.
    • Att gymnasiet är verkligen bra på naturvetenskapsprogrammet.
    • Att lektionerna är roliga.
    • Att schemat är bra (det blir bra om det inte är onödiga håltimmar och sådant).
    • Att lokalerna inte är trånga och att man känner sig säker när man går på hallen.
    • Att det finns lite höga antagningspoäng (typ 250 poäng som krävs och 290 som är medelvärdet för elevernas poäng).
    • Att man lär sig mycket efter man har gått skolan.
    • Att man får många examationer (inte 30 då men på början så kan det typ vara 5 per vecka och 15 på slutet. Men jag skulle klarat av Sigrid Rudebecks t.ex. som kräver mycket, så det är lugnt).
    • Att rektorn/rektorerna är snälla.
    • Att det inte är fööööööööör många elever i klassen.
    • Att skolan har kulturer (t.ex. turneringar och sådant).
    • Att det finns bra rykten.
    • Att skolan inte är för gammal.

    Så klart så kan inte ens någon gymnasie ha alla dessa saker, men om det är någon som är verkligen bra som ni vet och uppfyller många av mina krav så blir jag väääääääääldigt glad om ni säger till.

    Med vänliga hälsningar.
    • : Gymnasieskolorna kan stänga/lägga ner eller starta upp (nya skolor startas upp varje år). Exakt vilka gymnasieskolor som kommer finnas från hösten 2022, när du ska söka till gymnasiet, är det idag ingen som vet.
    • : Tack för informationen Daniela. Kan du iaf rekommendera några gymnasieskolor för jag tror inte att alla kommer stängas då?
    • Anna : Alla gymnasieskolor i Gbg som erbjuder Na kommer inte att stängas, nej. :) Men vi vet inte vilka som kommer att göra det eller vilka nya skolor som startar inom tre år... de besluten fattas inte för så lång tid framöver... Även en ny gymnasiereform kanske hinner att genomföras innan dess; när du ska söka till gymnasiet, så kanske finns det ett eller flera Nya utbildningar som du vill söka till, som idag ännu inte finns (exempelvis planeras det Ekonomiprogrammet med inriktning mot handel, som idag ännu inte finns; även andra ändringa i utb.utbudet kan hinna genomföras innan du söker till gymnasiet).

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ege,
    du får gärna titta på Göteborgs gymnasieskolorna - finns i skrivandets stund 58 st.

    NA erbjuds på 28 av dem >>. Men >> inriktning "naturvetenskap" på NA erbjuds på 24 gymnasieskolor i Gbg.
    Du får gärna kika på alla de 28 eller 24 skolorna; gå på öppet hus på så många av dem som du kan. Tänk även på avstånd från bostaden till skolan (pendlingstid).

    Vilka av skolorna som är kvar och tar in elever från Höstterminen 2022, är det ingen som kan ge ett säkert svar på. Även nya skolor kan starta upp, som idag ännu inte finns.
    Det är bra att du tänker långsiktigt, men jag tycker att det är kanske viktigare just nu att du försöker lära dig så mycket du kan under dina studier i årskurserna 7-9 och även får så höga betyg som möjligt.
    Dina intressen och mål kan ändras innan det blir dags att söka till gymnasiet.

    Gymnasiemässa på Svenska mässan (vid Korsvägen) i Gbg