Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emanuel!

    Särskild behörighet till högskoleutbildning "Lärare F-3" (förskoleklass samt åk1-3) är godkända betyg i Matematik 2a alternativt Matematik 2b alternativt Matematik 2c, Naturkunskap 1b alternativt Naturkunskap1a1 + 1a2 och Samhällskunskap1b alternativt Samhällskunskap 1a1 + 1a2.

    Estetiska programmet är ett högskoleförberedande och det ligger redan i programmet, som obligatoriska, de kurser som krävs för Grundläggande behörighet. Ang. särskild behörighet: Naturkunskap och Samhällskunskap - kommer du att läsa som obligatoriska kurs 1b i varje ämne och får du godkänt betyg i dem, blir du behörig. Men matte - behöver du lägga till Matte 2b. Som du kan se i programplanen för Estetiska programmet>> läses bara Matematik 1b som obligatorisk kurs. Du behöver nivå 2 i matte. Därför behöver du välja Matte 2b  - vilket du kan göra inom Programfördjupningen (eller inom Individuellt val) men jag rekommenderar att du väljer den inom Programfördjupningen, om din skola ger en sådan möjlighet.

    Fråga på den gymnasieskola, som du vill söka till i första hand, om de kommer erbjuda läsa matte 2b på Estetiska programmet. Det brukar sällan bli problem med att inte få läsa matte 2. De flesta skolor erbjuder den möjlighet, men det är inte fel att fråga på förhand.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    L. :)

    Liselotte
    • : Tack så mycket :D
    • Mikael : Vi på fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp ! Lycka till!