Hanna
    Hej,

    Jag har länge varit inne på att jag ska bli läkare, psykolog eller arkitekt, men på senaste tiden har jag fått upp ögonen för det som egentligen ger mig glädje, vilket är kreativa yrken.

    Problemet är dock att jag har väldigt många intressen inom det kreativa, då jag gillar teater, skrivande, konst och att hålla föredag. Jag vet helt enkelt inte vilken jag ska välja, vilka sådana yrken som har en god arbetsmarknad och dylikt. Är det dumt att lämna tanken på de yrken jag tänkt tidigare? Kan jag läsa olika kurser inom dessa områden och sätta ihop min egen examen - och är det till någon fördel?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Hanna,

    det är jättebra att du har många olika intressen och gillar kreativa saker; du måste vara en mycket kreativ person. Och kreativitet behövs inom de flesta yrken och arbetsmarknadsområden.
    ________
    Det finns kreativa utbildningar inom olika skolformer - akademiska utbildningar dvs på högskolor och universitet, inom KKU>>, folkhögskolor och yrkeshögskolan.
    På högskolenivå finns det program och så kan man sätta ihop sin egen utbildning av fristående kurser. Fördelen med ett program är att man söker En gång och om man kommer in - då är man garanterad plats på alla de kurser som ingår inom programmet; väljer man läsa fristående kurser - får man söka till varje kurs och konkurrera om plats...så vet man på förhand inte om man kommer in på nästa kurs eller inte. Men det är "friare", man söker vilka kurser man vill; och det kanske kan gå att sätta ihop dem i en kandidatexamen... men annars så har man ändå ett antal högskolepoäng, som ingen kan ta ifrån dig.

    "Nästa fråga" blir - om man får jobb "på sin utbildning" eller inte...?
    Om du kan tänka dig starta eget och skaffa betalande kunder, kan du bli din egen arbetsgivare; i annat fall får du söka de tjänster som är "ute", där arbetsgivare söker arbetskraft.
    En bra "indikator" på vilka jobb som är "ute" - är Arbetsförmedlingens  Platsbank - gå in på www.arbetsformedlingen.se och se vilka jobb som annonseras och som man kan söka.

    Dock säger AF själva att majoritet av jobben tillsäts inte genom annonser, utan genom Kontakter.
    Att ge någon garanti på att just du - om du skaffar dig en viss utbildning... - får jobb kan ingen göra.

    Det finns det "principiella valet" - att vilja i första hand ha trygget i sin anställning, kunna få månadslön och veta att man ska kunna betala hyra och köpa mat varje månad - då rekommenderas det att kika på de "trygga yrken" som t.ex lärare, där jobben lär finnas. Lärare i bild>> - t.ex - kan du tänka dig bli det?

    Annars så läser man det som man är intresserad av - och utbildningarna finns på en mängd olika ställen - och hoppas att man på ngt. sätt ska skaffa sig möjlighet att försörja sig.
    Kika gärna på olika yrken på www.framtid.se

    Det finns en mängd Kreativa yrken - ex. Modedesigner>> och Konstvetare>>.

    Liselotte
    • : Tack så jättemycket! Jag ska kolla på länkarna på en gång :)
    • Liselotte : Det finns över 2 tusen yrkesbeskrivningar på Framtid.se - kika gärna på många olika yrken.