Sol

    Hej! Låt mig motivera min fråga. Jag har tänkt att göra högskoleprovet så fort som möjligt när jag kommer till årskurs 3 i gymnasiet. På skolan jag går på så erbjuds högskoleprovet varje termin. Om jag gör högskoleprovet höst-erminen och får ett bra resultat men satsar på ännu högre, men den andra gången får jag sämre resultat. Kan jag då använda det förra resultatet för att ansöka in i högskolor eller universitet, eller krävs det att man använder det mest aktuellta resultatet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Om man har flera resultat från högskoleprovet gäller det Högsta av dem (oavsett om det är ett "äldre" resultat eller det mest aktuella, "nyaste"), alltså Högst resultat på högskoleprovet gäller.

    Studie- och yrkesvägledare