Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Caroline!
    Elevens rätt till särskilt stöd och extraanpassningar beskrivs i 3 kapitel i Skollagen, §§ 5 - 10.

    3 kapitel i skollagen heter Barns och elevers utveckling mot målen.
    Informationen behöver tolkas i förhållande till elevens unika situation. Tolkningsföreträde är det skolans huvudman som har (i praktiken-rektorn på skolan).

    Du får gärna läsa de paragrafer i skollagen som jag nämnde ovan, och om du tycker skolan gör fel, ta upp det med rektorn. Sedan kan du gå vidare och göra anmälan till skolinspektionen, och få svar om utredning kommer att göras kring din anmälan eller inte.
    Hänvisning: Riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800