NilsBergh

    Hej! Jag har allmän behörighet och är behörig till det program jag söker. Om jag gör prövningar i kurser som jag redan har godkänt i för att höja betygen, hamnar jag då i både U1 och U2 gruppen, varav i första U1 jag söker med mina ursprungliga betyg från gymnaiset, och i U2 med mina kompletterade betyg? Eller blir det istället så att man slängs ur U1 och bara söker i andra urvalsgruppen? Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    om du redan innan komplettering eller höjning av ditt meritvärde är behörig, då kommer du även fortsättningsvis prövas i urvalsgruppen BI (som kallas också för direktgruppen); om du sedan höjer ditt meritvärde genom en komplettering/betygshöjning, då kommer du samtidigt även prövas i BII, kompletteringsgruppen - i BII prövas du med det högre meritvärde och i BI prövas du med det lägre meritvärde som du hade innan du höjde ditt meritvärde. Du kan läsa om det på antagning.se/sv/efter-anmalan/platsfordelning-och-urval

    Studie- och yrkesvägledare