Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Högre utbildning inom ekonomi krävs för kunna i Sverige jobba som fondförvaltare. Ofta är man i grunden civilekonom eller ekonom, utbildad på högskolenivå. Man kan alltså inte utbilda sig till fondförvaltare inom yrkeshögskola.
    Jag rekommenderar i första hand universitetsutbildning på civilekonomprogrammet som är ett 4-årigt program. I andra hand - kandidatprogrammet i ekonomi, som grundutbildning. Både efter civilekonomprogrammet och speciellt efter kandidatprogrammet i ekonomi kan man behöva läsa ännu någon påbyggnadsutbildning för att få en rimlig chans att få anställning som fondförvaltare.

    Om du är intresserad av ekonomiutbildningar inom yrkeshögskola kika gärna på några exempel, snabblänkarna nedan:
    utbildning/akademi-bastad-yrkeshogskola/koordinator-inom-besöksnaeringen
    utbildning/nbi-handelsakademin/inköp-och-supply-management
    utbildning/nbi-handelsakademin/redovisningsekonom-med-löneadministration
    utbildning/affarshogskolan/payroll-controller
    utbildning/salj-marknadshogskolan/key-account-manager

    Studie- och yrkesvägledare