Yosef
    Hej!
    Jag kommer att följa någon utbildning och tänker på vvs ingenjör och byggingenjör. Frågan är vilken utbildning är bättre för framtiden och med hög lön. Och vilken av dem har bra möjlighet för att få ett jobb after utbildningen. Vad tror ni?
    • Mikael : Tänker du på utbildningar på högskolor-universitet eller på yrkeshögskolan?
    • : Universitet
    • Milla : Du kan söka till universitet och till många olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt; ansökningarna sker oberoende av varandra och du kan få plats på högskola-universitet och på flera olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt och välja sen (om du får plats på mer än 1 utbildning, alltså).

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Yosef

    det vi vet om yrket VVS-ingenjör berättar vi om på framtid.se/yrke/vvs-ingenjor

    och om Byggnadsingenjör - framtid.se/yrke/byggnadsingenjor

    VVS är en del inom byggbranschen och VVS-ingenjör är också på sätt och vis "bygg-ingenjör"; sedan finns det många olika bygg-ingenjörsyrken. "Ingenjör" är, för övrigt, ingen skyddad titel (i alla fall så är det i Sverige idag) och vem som vill kan kalla sig för en "ingenjör".

    Bygg- eller byggnadsingenjör är ett samlingsnamn för ett stort antal Olika yrken.
    Kika gärna på många yrkespresentationer: till exempel på: Betongingenjör, anlaggningsprojektor-bim, Byggledare, platschef-inom-bygg.

    Möjligheter på arbetsmarknaden beror på många olika saker, även förutom vilken utbildning man har: även sådana aspekter att man har eller inte har körkort, personliga egenskaper, kontakter och hur duktig man är på att förhandla om sin lön - allt spelar roll. Men utbildning är också mycket viktig. Utbildningar inför jobben som "ingenjör" inom byggbranschen finns både på högskolor-universitet och inom yrkeshögskolan.
    Du kan söka till högskola/universitet och samtidigt till många olika yrkeshögskoleutbildningar; kommer du in på flera utbildningar, kan du välja sen vilken du tackar Ja till.

    • : Ok. Tusen tack.
    • Milla :

      Om din fråga gäller högskoleutbildningar: då är det skillnad inte endast på VVS-och Bygg utan även på Civilingenjör vs Högskoleingenjör. "Byggnadsingenjör" kan man bli både som civil- och som högskoleingenjör men även med andra utbildningar: från en yrkeshögskola eller genom Tekniskt Fjärde år (TE 4) som elever med examen från teknikprogrammet på gymnasiet kan läsa för att bli "gymnasieingenjörer".

    • : Tack för din hjälp
    • : Tack för din hjälp.
    Läs alla kommentarer