Stromat

    Hej, Jag undrar om det är möjligt att söka igen till ett program på Stockholms Universitet nästa år som blev struken för att man ranked den lägre. Ie. Jag var behörig. Jag insåg bara nu, efter min praktik att masterprogrammet som jag blev antagen till på Uppsala till hösten 2023 som var mitt förstahandsval är nog inte bäst för mig, dock kan jag inte göra en sen anmälan till det andra programmet i Stockholm (den hade ingen sen anmälan.). Jag rankade SU programmet lägre för att program beskrivningen förra året lät inte så bra, men den ändrades runt våren och nu tycker jag att programmet låter som en perfekt match för mig! Jag skulle gärna vilja söka igen till det här andra programmet medan jag börjar det som jag blev antagen till nu i Uppsala (jag vill inte riskera att inte ha nått program alls). Bara om jag kommer in skulle jag tacka ja och sluta med den här. Kan högskolan se att jag sökte sista året men rankade deras program lägre och påverkar det mina chanser att söka igen i det nästa ansökningsperioden den här hösten 2023-24 eller är det som en ny start, och jag har likadana chanser som när jag sökte året innan? Skulle det hjälpa om jag skrev till universitet och försökte förklara varför jag söker igen? Tack super mycket för hjälpen!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Att du har sökt till utbildningen förut och prioriterat den lägre kommer inte spela någon som helst roll.

    Det blir som en "​ny start" som du skriver i din fråga om, ja! och du har "likadana chanser" som när du sökte året innan, ja! Det kommer inte spela någon roll om du skriver till universitetet och förklarar hur och varför du prioriterade din ansökan förut eller om du inte gör det. Vid ansökan till svenska utbildningar på högskolor-universitet tas inte hänsyn till motiveringar om hur och varför man prioriterade i sin tidigare ansökan.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Stromat : Glad att höra, Tack så mycket!