Elev

    Hej, Jag känner mig ganska kluven just nu. Jag vill bli lärare och har studerat komvux i två år nu för att få en gymnasieexamen. Jag har en examen nu men behöver matematik 2 för att bli behörig för lärare f-3. Matematik läser jag just nu, men har väldigt svårt för att greppa det och därför finns det en risk att jag inte klarar det. Min plan B är att söka en annan lärarutbildning som inte kräver matematik 2.. Antingen läser jag till förskollärare, sedan utbildar vidare mig till specialpedagog eller speciallärare (intresserad av de två!) Eller grundlärare med inriktning fritidshem. Min fråga är då om jag kan välja till ett ämne som SO/svenska att undervisa i senare under utbildningen? Och innebär denna utbildning att man är legitimerad lärare eller? Mitt tredje alternativ är ämneslärare i svenska och engelska. Jag är dock inte super duktig på engelska.. finns det något krav på att man behöver vara det eller ”lär man sig” mer under tiden man utbildas?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Engelska är i Sverige nästan som "andra modersmål" för väldigt många. Eleverna börjar läsa engelska tidigt, de tittar på filmer och lyssnar till sånger på engelska, deltar i forum och skriver och läser på engelska. Många elever reser med sina föräldrar på utlandsresor så ofta som varje år och ibland flera gånger om året och där, i utlandet, pratar engelska, så det finns väldigt god allmän kunskap inom engelska i Sverige (är i alla fall min uppfattning). Du skriver att du inte är så duktig på engelska och om du kommer in på utbildningen där de flesta andra (dina kursare, klasskompisar) är jätteduktiga på engelska (för det är ofta därför man väljer utbilda sig till lärare i engelska; kan finnas några också som har engelska som modersmål), så jag tror tyvärr att du kan känna att du ligger ganska mycket "efter". Du frågar om man lär sig, men det beror mest på dig: hur mycket du är kapabel och villig att lära dig. Vad gäller språk, så lär man sig snabbare och lättare ju yngre man är (börjar man tidigt, kan vilket språk som helst bli till ännu ett modersmål, men börjar man sent så är det ofta svårt att lära sig ett nytt språk mycket bra men folk är olika duktiga och olika motiverade, så går inte ge ett generellt svar på den frågan).

    Med examen som lärare i fritidshem får du legitimation som lärare för fritidshem. Jag tror inte du blir behörig till speciallärar- eller specialpedagogprogrammet med den utbildningsbakgrunden. Men fråga gärna studievägledare på lärarutbildningar/lärarhögskolorna.

    Av de alternativ du nämner i din fråga så tycker jag att förskollärarprogrammet kanske är den som kommer ge dig den bakgrund som du vill ha; inom förskollärarprogrammet kan man (enligt den information jag har) välja undervisningsämnet inom exempelvis estetiska fältet (t.ex bild) för att kunna sedan undervisa i det ämnet i upp till årskurs 6 på grundskolan. Du ska troligtvis också sedan kunna komma in på en påbyggnadsutbildning för att på sikt bli special-förskolelärare eller special-förskolepedagog. Förskollärarprogrammet är på 3,5 år. Sedan behöver du jobba ett tag efter examen, när du fått förskollärarlegitimationen. Kravet kan t.ex vara att man jobbat i minst 2 år på minst halvtid, eller i minst 3 år på minst halvtid (kraven kan också förändras) för att ihop med legitimation som förskollärare bli behörig att komma in på en påbyggnadsutbildning.

    Sammanfattning
    Utifrån den informationen som finns i din fråga så ser det, för mig, ut som att det bästa alternativet för dig skulle vara att söka till förskollärarprogrammet. Men det är du som bestämmer. Du får också gärna samråda med studievägledare på lärarhögskolorna.
    Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elev : Tack för svar,
    • Elev : Jag är ju egentligen intresserad av att undervisa för barn i f klass och uppåt. Men med tanke på att jag kanske inte blir godkänt i matte 2 är det plan B för mig att söka till förskollärare och sedan ”bygga” på min utbildning till specialpedagog eller speciallärare efter att arbetet i tre år. Men om jag nu skulle välja specialpedagog eller speciallärare med grunden förskolelärare, blir jag enbart behörig att vara speciallärare för de yngre (f klass och förskola?) eller även lite äldre barn som f-4?