Arash

    Hej, Jag vill bli Pilot och har kollat runt lite. Varför är det så dyrt och hur kommer det sig att vissa pilotutbildningar är gratis. tex osm och ltu i lund? Vad är skillnaden. Och hur läser jag fysik A snabbt? Kan alla bli piloter?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du ställer några olika frågor och jag ska försöka svara på så många av dem som möjligt så bra jag kan!

    Fysik A
    Den kursen kan man inte läsa längre, utan du kan läsa en motsvarande kurs som finns idag och som heter Fysik 1a. Om man läser den på heltid på komvux tar det 7,5 veckor och jag anser det vara det snabbaste sättet. Ännu snabbare kunde det gå om du redan hade kunskaper i kursen och hittade var du kan göra prövning, men det är svårt att hitta var man kan göra prövning samt svårt att få högt betyg, om man inte läst kursen utan endast bedrivit självstudier. Jag råder dig vända dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd och ansöka om att få läsa kursen Fysik1a.

    Yrke Pilot
    Du frågar om alla kan bli piloter och svar är Nej. Det ställs tufffa krav på hälsa både fysisk och psykisk (man måste genomgå tuff urvalsprocess där många "faller bort" vid olika tester).

    Kostnader för att utbilda sig till pilot
    I Sverige finns utbildningar till pilot inom yrkeshögskola och i "privat regi". Yrkeshögskoleutbildningar är statligt subventionerade och det blir därför betydligt billigare att utbilda sig till pilot om man går på en yrkeshögskoleutbildning men där finns det också mycket tuffare konkurrens om varje utbildningsplats.
    Antal platser på yh-utbildningar är begränsade och många söker till varje plats. Att man är behörig och frisk garanterar tyvärr inte att bli antagen, utan man måste lyckas komma bland "de bästa" på testerna för att lyckas ta en av de utbildningsplatserna.
    OBS! även inom yrkeshögskola kan utbildningar ta studerandeavgifter. Så, man ska vara observant på om man söker till en yh-utbildning som tar studerandeavgift eller inte. Det blir billigare att läsa på en yh som inte tar studerandeavgift.
    Utbud av yrkeshögskoleutbildningar finns att se på www.yhguiden.se

    • : Vad är det för tester? Vad är första steget?
    • Julia : Första steget är att bli behörig vad gäller betyg. Du måste, om jag förstår dig rätt, skaffa dig betyget i fysik1a. Sedan läser du på hemsidan av den utbildningen som du vill söka till. Och i fall du inte hittar den informationen, vänd dig gärna till utbildningsansvariga på den utbildningen som du vill söka till. Allmänt gäller det att tester inför pilotutbildningen är flera och omfattande; både fysisk och psykisk hälsa bedöms noga; vidare är det logiskt tänkande, säkerhetstänk, reaktionsförmåga och stresstålighet som testas.