Katt

    Hej jag har pluggat 4 år till grundskollärare 4-6 men vill bli specialpedagog. Sedan 2020 så har jag jobbat som lite som lärare samt mest timanställd på grundskolan(behörig). Men enligt specialpedagog utbildningen så stryks timanställd arbete varför? När jag ansökte till specialpedagog 2024 HT så står det bara att jag jobbat 7 mån heltid. Vad ska jag göra? Vad för jobb ska jag söka för att få upp månderna? Varför räknas inte timanställd? Har jag gjort rätt när jag ansökte om tjänstgöringsintyg i Malmö?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag vet inte varför timanställning ej gäller men jag har en gissning: som timanställd (vid behov) så hoppar man in då och då och undervisar i olika klasser och kanske också i olika ämnen och ibland bara vaktar (som "provvakt") om eleverna skriver prov. Och i så fall tar man inte ansvar för den processen som pågår under läsåret, men alla de olika moment och sedan också betygssättning i kurserna/ämnena... det är min gissning men du kan fråga antagningsgruppen på det lärosäte dit du vill komma in.
    Sök jobb som lärare (ordinarie lärarjobb, så att säga) - allt från fastanställning, alltså tillsvidare anställning eller vikariat (helst på heltid); föräldraledighet tar lärare ofta under ett helt läsår så du skulle kanske kunna vikariera för en föräldraledig lärare under ett läsår?
    Som sagt, jobbar inte med just de frågorna, så kan inte ge ett detaljerat och 100%-rätt svar på just den frågan, men jag vet vem som kan - det är antagningsgruppen/antagningsenheten på det lärosäte där du vill komma in på utbildningen till Specialpedagog.

    Studie- och yrkesvägledare