Pia
    Hej ! Jag är 19 år gammal, jag bor i Sundbyberg. .Jag studerar i yrkesgymnasiet men jag vill byta från den skolan för att de har två veckor praktik och två veckor studerar man i skolan och jag känner att det inte riktigt passar mig. Jag är intresserad av vård och omsorg.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    av din fråga förstår jag att du läser som Lärling (alltså hälften av studietiden förväntas du vara på en praktik-plats, vilket man gör om man läser som lärling). Du kan läsa om vad som gäller för de som läser på gymnasiet som Lärling på gymnasieguiden.se/informeras/att-vara-laerling
    Du skriver inte vilket program du idag läser. Om du läser VO, alltså det programmet som du är intresserad av, och det är just lärlingsupplägget som inte passar dig, fråga på din gymnasieskola om du kan läsa på ett annat sätt, alltså skippa vara lärling och läsa även de yrkesämnena i skolan. I alla yrkesprogram ingår dock minst 15 veckors obligatorisk "praktik" som heter APL, arbetsplatsförlagd lärande. De 15 veckorna är fördelade på tre gymnasieåren, så det blir inte så mycket tid på arbetsplatserna om man läser på det "klassiska sättet", alltså inte som lärling. Om du läser på "fel program" eller om din skola inte kan erbjuda dig läsa på annat sätt än som lärling, då kan du försöka byta till en annan skola. Problemet här är att det kanske inte går att byta till en annan gymnasieskola på grund av att vi är nu mitt i läsåret och gymnasieskolorna tar inte in nya elever mitt i ett läsår. Det kanske i så fall skulle vara möjligt att byta efter det här läsåret, på sommaren, men om du idag är 19 år, då fyller du 20 år under kalenderåret 2024 och från 1 juli 2024 "tillhör" du komvux och inte längre någon gymnasieskola.
    Från 1 juli det kalenderåret under vilket du fyller 20 år kan du, oavsett din tidigare utbildningsbakgrund, börja läsa på komvux (i den kommunen där du är folkbokförd).
    Att byta gymnasieskola mitt i november tror jag inte går att fixa. Jag har i alla fall aldrig varit med om att någon gymnasieskola skulle ta in en ny elev senare än slutet av september eller som absolut-absolut senast första veckan i oktober. Och nu är vi, som sagt, nästan mitt i november. Du får givetvis fråga på gymnasieskolorna men jag tror inte det ger ett positivt resultat, tyvärr.
    Om du idag läser ett annat program än VO, då kan du inte hoppa in i VO mitt i november (det är uteslutet). Om du idag går VO, så är det (teoretiskt sett) möjligt att byta men skolorna tar inte in elever mitt i ett läsår (är i alla fall min erfarenhet och jag har jobbat som SYV i över 20 år).
    Vilka gymnasieskolor som i Stockholms län erbjuder VO-programmet kan du se på gymnasieguiden.se/skolorna-VO (jag hittade 26 skolor).

    Studie- och yrkesvägledare