Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    kika gärna på norden.org/sv/info-norden?Norge -- på den sidan hittar du mycket information om Norge (vad man behöver tänka på om man vill flytta till Norge; om utbildningar i Norge och mycket mer).
    Du kan också ställa dina frågor till de som jobbar vid den Nordiska ministerrådet; t.ex kan du maila till [email protected] - och fråga om vart du ska rikta just de specifika frågorna som du har (detta i fall du inte själv hittar information du behöver på norden.org/sv/info-norden?Norge).
    Allmänt gäller: så vitt jag vet, så har svenska medborgare samma rättigheter att studera och jobba i Norge som de har i Sverige, alltså söker de som är svenska medborgare till utbildningar på samma villkor som norska medborgare och de får också söka jobb och jobba på samma villkor som om de vore norska medborgare. Inom "Norden" erkänner man också "varandras utbildningar", alltså gymnasieexamen från Sverige accepteras i Norge och då har man "gymnasiekompetens" även i Norge. Och detsamma gäller även andra utbildningar (i alla fall som regel).

    Studie- och yrkesvägledare