Elise

    Hejsan!! Jag har tagit studenten 2021 och jobbat sedan dess men nu känner jag mig mer motiverad att plugga vidare men jag har ett problem, jag har bara matte 1a. Jag har sökt in för att plugga upp till matte 2a men det hinner jag inte göra innan man söker in till hösten. Vet inte riktigt vad jag vill plugga men vet du några olika utbildningar där man bara behöver matte 1a. Tack så jättemycket!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elise,
    sista dag för komplettering av ansökan till svenska högskolor och universitet till hösten 2023 blir den 21 juni 2023. Du hinner kanske få godkänd betyg i matematik 2a innan den 21 juni 2023? Men det finns, annars, tusentals utbildningar som inte kräver högre matte än godkänt betyg i matematik 1a. Några exempel:
    -- juristprogrammet
    -- flera olika program på Konstfack, t.ex Grafisk formgivning och illustration
    Inom yrkeshögskola finns massvis med utbildningar som inte kräver mer matte än godkänt betyg i matematik 1a. Du får gärna kasta ett öga på www.yhguiden.se
    Eftergymnasiala utbildningar finns även i andra former än högskola-universitet eller yrkeshögskola. T.ex finns KKU och utbildningar på privata skolor som du kan köpa.
    Att ge en fullständig lista på alla utbildningar som inte kräver mer matte än matte 1a, går inte för att de är så otroligt många!
    Kika gärna på yrken på www.framtid.se och skulle det bli så att du "fastnar" för något yrke men du inte har behörighet att söka till rätt utbildning, så kanske du i så fall vill skaffa dig rätt behörighet först? Att söka till "någon utbildning" mer eller mindre "bara för att" man är behörig är inte alltid en så jättebra idé. Du kommer spendera din tid och också förbruka studiemedelsveckorna och om du senare kommer på vad du verkligen vill studera så kanske har du inte tillräckligt antal studiemedelsveckor kvar att "ta av" så det blir svårt att lösa ekonomin under studiernas sista terminer.