naranciaasupremacy
    Hej! jag går sista året på gymnasiet just nu. Jag har mycket hälsoproblem som leder till att det är svårt att få godkänt i alla kravkurser. min mentor tyckte det vore smart att istället plugga upp det efter gymnasiet. Jag går för tillfället djurvård, men vill gärna bli något annat. Inte doktor eller något fint, utan kanske frisör eller något sånt. Min fråga är, går det att utbilda sig till något annat, oavsett vad, UTAN gymnasieexamen, och utan att ha pluggat upp så man har gymnasieexamen? Min syv på skolan sa att det är möjligt.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du fyller 20 år under kalenderåret 2024, då kan du från 1 juli 2024 läsa på komvux, oavsett vilken tidigare utbildning du har. Om du är yngre då måste du först genomföra 3-årig gymnasial utbildning på gymnasiet; dock behöver du inte ha uppnått kraven för examensbevis. Om du genomgår 3-årig utbildning på ett av gymnasiets nationella program men inte uppnår kraven för examen, får du ut Studiebevis. Det studiebeviset visar du upp på komvux och kan då bli antagen till komvux-studier även om du är yngre.
    Annars så finns det också en studieform Folkhögskola, där man kan läsa från det att man är 18 år. Se framtid.se/studier/folkhogskola
    Vad gäller att utbilda sig till Frisör, så är det lättast att göra genom gymnasiet: HV/inriktning FRISÖR, BARBERARE OCH HÅR- OCH MAKEUPSTYLIST, se gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/HV/frisor-barberare-har-makeupstylist Det kan vara svårt och också dyrt att försöka utbilda sig till Frisör efter gymnasiet och detta, oavsett om du kommer ut gymnasiet med eller utan examensbeviset.
    Det vi vet om yrket Frisör inklusive vilken utbildning man behöver skaffa, visar vi på framtid.se/yrke/frisör
    Det finns annars tusentals olika yrken och du får gärna kika på många av dem på www.framtid.se där der finns över 2.000 yrken beskrivna.

    Studie- och yrkesvägledare