Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag har samrått med kollegorna och vi svarar så här: för studievägledare på komvux tycker vi är det viktigaste att sätta ihop giltiga examensbevis och slutbetyg (reglerna är olika för examensbevis och slutbetyg - slutbetyg kan man på undantag få fram till 1 juli 2025). Alltså, planering mot examensbevis och mot slutbetyg, måste bli rätt så att de studerande inte läser kurserna "i onödan" och inte får ut dokument som är ogiltiga.

    Att motivera, hjälpa folk att hitta rätt yrke och rätt utbildning att satsa på är också jätteviktigt, men det kan inte "kompensera för" om någon får fel planering mot examensbevis eller slutbetyg och får ut ett utbildningsdokument som är ogiltigt.
    Hoppas svaret blir till hjälp för dig!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Thomas : Tack Milla och dina kollegor för svaret. Mvh: Thomas
    • Milla : Vi är glada om våra svar blir till hjälp!