Zia

    Dear Esteemed Members, I hope this message finds you well. I wanted to inquire about how certain academic pursuits may impact my merit value. I hold a foreign qualification with a merit value of 18.16. Recently, I completed an English 7 course, achieving a grade of C. However, one of the study counselors mentioned that this accomplishment might not enhance my merit value. I'm curious to confirm whether this is indeed the case. Moreover, I'm currently enrolled in SFI (Swedish for Immigrants), which restricts my ability to pursue courses taught in Swedish. I'm contemplating studying Modern Language courses 1, 2, and 3 in Arabic. Could undertaking these courses potentially increase my merit value? Additionally, what grade level would be necessary to positively impact my merit value? Do you have any other suggestions for increasing merit value? I will appreciate it. Note: I want to get admission in IT, computer science, software, etc and may be in nursing. I am eligible for all these. Thank you for your guidance and assistance.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    att du läste mer engelska är bra, oavsett om det betyget skulle höja ditt meritvärde eller inte. Att kunna mer engelska är en fördel, oavsett vilken utbildning man går eller inom vilket yrke man jobbar.
    Av din fråga förstår jag att du nu läser SFI. När du blir kvar med hela SFI (får godkänt betyg i delkursen D inom SFI) så kommer du ha kunskaper i svenska som motsvarar ungefär det som eleverna i den svenska grundskolan har läst t o m årskurs 6. Det är alltså lång väg kvar efter SFI (om du vill kunna komma in på en eftergymnasial utbildning i Sverige med undervisningsspråk svenska); det du läser efter SFI är svenska grund (motsvarande årskurserna 7, 8 och 9 i den svenska grundskolan) + sedan tre gymnasiala kurser: Svenska som andraspråk 1, 2 och 3. Du måste antingen få godkänt betyg i Svenska som andrarpsåk 3 eller klara TiSUS-test (för att påvisa att du har tillräckliga kunskaper i svenska för att kunna läsa med det undervisningsspråket på eftergymnasial nivå).
    Du vill läsa utbildning inom medicin (förstår jag av din fråga). Om det t.ex är läkarprogrammet eller sjuksköterskeprogrammet så ges utbildningarna endast på svenska (med huvudundervisningsspråk Svenska) och minimikravet är att du får godkänt betyg i Svenska som andrarpsåk 3 eller klara TiSUS-test men det är till din fördel om du kan svenska ännu mycket bättre.
    Att komma in på en utbildning är bara första steget; sedan ska man klara hela utbildningen också.
    För att komma in på en svensk universitetsutbildning kan man bland annat konkurrera i högskolegruppen, HP-urvalet. Gör högskoleprovet, är mitt råd men först måste du lära dig ganska mycket mer svenska.
    De reglerna som, vid antagning till svenska universitetsutbildningar, gäller för dig som har utländsk gymnasieutbildning finns att läsa på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/utlandsk-gymnasieutbildning Hur de reglerna tolkas och används är upp till de som jobbar på Antagning.se (så, oavsett vad någon annan säger till dig så har antagning.se "sista ordet").
    Du frågar om betyget i kurserna i moderna språk (arabiska) skulle hjälpa dig höja ditt meritvärde, men det beror på om du inom din gymnasial utbildning från utlandet (i det dokumentet som bekräftar din utbildning) har kurserna i arabiska och hur de blev bedömda av UHR, universitets- och högskolerådet. Läs allt som står om reglerna på länken ovan i mitt svar.
    Försök lära dig så mycket svenska du kan!
    Vilket yrke vill du utbilda dig till? Titta på yrkespresentationerna på www.framtid.se - de flesta utbildningar ges i Sverige med undervisningsspråk svenska, så det är mycket viktigt att kunna svenska mycket-mycket bra!

    Studie- och yrkesvägledare