Umme hiba

    Hej, Jag har studerat på universitet. Jag har studerat masters program inom it men jag har varit hemma länge och har inte jobbat. Nu är det jättesvårt att gå jobb får att jag har inte erfarenhet. Nu har jag blivit antagen på it yrkeshögskolan men jag är inte säkert om det är bra idea att plugga på yrkeshögskolan eller inte. Tycker ni att yrkeshögskolans nivå är lägre? Ska jag börja studera på yrkeshögskolan?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    yrkeashögskoleutbildningar är mer praktiska jämfört med utbildningar på högskolor-universitet. YH innehåller ofta mycket "praktik", LiA (lärande i arbete). Många får jobb på sina tidigare praktikplatser. Studieformen yrkeshögskola uppvisar mycket goda resultat i att ge jobb. Men du får givetvis bestämma själv om du vill läsa på en yrkeashögskoleutbildning eller inte. Du kan också söka jobb samtidigt som du läser och i fall du får ett jobb kan du i så fall hoppa av utbildningen (om du inser att du inte ska kunna kombinera arbete med studierna). Dina chanser att få jobb blir definitivt inte sämre med än yrkeshögskoleutbildning i bagaget, jämfört med som de var innan du läste på en yrkeshögskola.

    Studie- och yrkesvägledare