Emil1338

    Hejsan! Jag har läst 1 år på en YH utbildning som jag var av olika anledningar tvungen att hoppa av efter ett år. När jag väl skulle ta upp mina studier igen hade de lagt ner skolan. Nu har det gått ca 2,5 år sedan jag läste detta så jag har glömt av mycket av det jag läst. De flesta skolor jag har hört av mig till vill inte att jag hoppar på andra året heller. Det jag undrar är om jag läser min utbildning på en annan skola kommer jag kunna få ta CSN bidrag och lån? Kurserna är ungefär samma men heter annorlunda. Tack på förhand för svar. Mvh Emil

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    CSN bryr sig inte (enligt vad jag vet) om du läser om samma kurser som du läst förut. CSN tittar på att du påbörjade ut utbildning som är studiemedelsberättigad + att du inte har obetalda skulder till CSN + tittar på dina tidigare studieresultat (under tiden du senast fick studiemedel för måste du ha fått tillräckligt antal godkända betyg). Du kan själv fråga CSN om det. Jag tror du får samma svar som jag ger dig nu. Mitt råd är därför att du söker till alla de yrkeshögskoleutbildningar som du vill komma in på.

    Studie- och yrkesvägledare