Miriam
    Hej, jag vet inte om rubriken är bra på att förklara min fråga men det var det bästa jag kunde komma på. Alltså jag undrar om det finns yrken där man inte behöver prata högt? Där man kan prata lugnt, jag är inte blyg- det är inte det som är problemet utan jag pratar ganska lågt i vanliga fall och ibland när jag har en gäst och dem inte hör mig så blir jag tvungen att höja rösten och det känns inte bra. Det är jättemånga som tror att jag är blyg bara för att jag pratar lågt...Jag undrar därför om det finns yrken där man pratar lågt för det mesta.
    Tack!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Miriam,

    det finns uppskattningsvis ca 8000 yrken. Det finns att välja bland!!! - www.framtid.se presenterar ca 2000 av dem.

    Det finns så klart yrken där man inte behöver prata över huvudet taget, ex. teckenspråkstolk >> - man tecknar med händerna.

    Fler exempel på yrken där man i princip inte behöver prata:
    Teknisk illustratör>>
    Talskrivare>>
    Författare>>
    Översättare>>

    Det är omöjligt att nämna alla yrken där man kan undvika att prata. eller kan prata med hjälp av en högtalare.

    De yrken som inte passar är då ex. audionom, lärare, museipedagog, guide och receptionist... men de flesta andra yrken kan passa. Det finns också tekniska hjälpmedel - du kan kanske skaffa dig en liten "megafon" - och sätta på den när du behöver prata högt. detta om du t.ex vill bli lärare...
    Sedan kan du komma i kontakt med hörselskadade personer (inom alla yrken) - där man måste "skrika" för att annars så hör dem inte... - men du kan kanske skrika under kort tidsperiod, vid behov; du kan skaffa dig tekniska hjälpmedel eller så kanske du kan söka hjälp för att lära dig tala högt (om du vill och om det går...) - en talpedagog/logoped eller en sångpedagog kan kanske visa dig någon teknik (hur du ska använda rösten) för att prata högre. Frågan är om du vill försöka lära dig tala högre eller om du inte vill det (eller om det kanske blir svårt eller inte alls går) - ...? Det beror på varför du pratar lågt... om det är svaga stambanden du har eller vad som är problemet. Det måste i så fall undersökas - om man ska försöka förändra det.

    Var ligger dina intressen? Skulle lastbilsförare >> t.ex vara ett yrke för dig?

    • : Jag gillar att prata, men inte hela tiden. Finns det något sökord eller något annat knep till att hitta dessa yrken på framtid.se?
    • Daniel : Många ggr beror det på just "konkret arbetsplats" - och också att man behöver/inte behöver prata mycket under vissa perioder. Exempelvis: i ett yrke där man normallt sett inte behöver prata, kan man av chefen beordras bemanna företagets "stånd" på en mässa i 3 hela dagar från kl.8.30 till 20.00 ... och prata med alla mässbesökare och det är hög ljudnivå i lokalen för övrigt, så man behöver skrika allt man orkar hela tiden för att någon ska höra dig där. Det är alltså mycket svårt att hitta ngt. yrke där man garanterat aldrig kommer att behöva prata högt. Ta kontakt med hörselskadades riksförbund... om vi t.ex "låtsas" att du inte kan prata alls. Vilka yrken skulle passa dig då? Säg - till en person som över huvudet taget inte hör och inte pratar själv. Men de kan då teckenspråk, oftast i alla fall - så pratar de med hjälp av tecken. Ett förslag: lär dig teckenspråk och sök jobb som lärare eller elevassistent på en skola för döva och hörselskadade, t.ex. Där behöver du inte prata på annat sätt än genom händerna/teckna med händerna.