SYV-besökare
    Hej,
    som rubriken lyder, så skulle jag uppskatta om ni kunde ge så många exempel som möjligt på yrken där man som regel får ganska hög lön men där det samtidigt inte krävs jättelång utbildning (för att lära sig det yrket). Uppskattar så lång lista på yrken som möjligt! Och tackar på förhand!
    Ju, det får gärna också vara ganska lätt att få jobb inom de yrken som ni ger exempel på! Ju... jag tänker i första hand på jobben i Sverige!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej och tack för din fråga!
    Jag listar, nedan, exempel på några yrken där man med ganska kort utbildning (t.ex 2-årig utbildning inom yrkeshögskola) kan få ganska hög lön (OBS! vad hög lön är kan vara olika för olika människor...). Jag försöker också hålla mig (i listan, nedan) till de yrken där det är antingen "balans på arbetsmarknaden" eller "lätt att få jobb" (uppgifter från året 2022). Här kommer listan (varje yrkesnamn är en klickbar länk som leder till yrkens beskrivning på sajten www.framtid.se där det också finns uppgifter om genomsnittlig lön inom det aktuella yrket):
    Mukvaruutvecklare/Mjukvarudesigner
    Systemutvecklare
    Marknadsanalytiker
    Marknadsförare
    UX-designer
    Flygtekniker
    Försäkringsrådgivare
    Företagssäljare
    Inköpare
    Upphandlare
    Betongingenjör
    Redovisningsekonom
    Fastighetsmäklare (OBS! utbildning á 2 år på heltid på universitetsnivå krävs för att kunna i Sverige registrera sig som fastighetsmäklare).

    Studie- och yrkesvägledare