Kaisar A
    Hej!

    Är det möjligt att komppletera ett yrkesexam till ett vanlig exam altså en högeskola exam som kandidatexam, har letat runt men fick inget, jag verkligen behövar veta om det möjligt att byta ett yrkexeam till ett Kanditat om man pluggar 1 år mer eftersom YH-utbildaniat är på 2 år. Vilken är bra ätt välja? jag blev antagen till både två en Vanlig högskola och en YH-utbildning och yrkesrollen kommer vara samma, är helt vilse o vet inte vilken är rätta valen.

    Tack

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    yrkeshögskola och högskola-universitet är olika skolformer. Yrkeshögskoleutbildningar kan ha samma namn som universitetsprogram men YH är mer praktiska och brukar innehålla ganska mycket LiA (en sort praktik). Universitetsprogrammen är mer teoretiska och kan helt sakna praktikperioder. Vill man komma i jobb snarast och jobba lite mer "hands-on"/praktiskt så är yrkeshögskola bästa valet!
    Vill man däremot skaffa sig en bra (stabil och djup) teoretisk kunskapsbas och kanske t o m gå vidare mot forskning inom sitt kunskapsområde, då är universitetet ett bättre val!
    Att kunna "komplettera" yrkeshögskoleutbildning är oftast mycket svårt och ibland helt omöjligt. I Sverige finns idag inget inarbetat system för påbyggnad efter yrkeshögskola, utan tanken är att man går ut i jobb.
    Det har dock hänt att några YH-anordnare skaffat sig kontakter utomlands och då kunde erbjuda sina f d studerande att gå påbyggnadsutbildning på ett år utomlands för att uppnå kandidatexamen som de i så fall tar på det utländska universitetet (med undervisningsspråk engelska, som regel). Hur det utländska kandidatexamen senare "tas emot" av svenska arbetsgivare kan vara olika... Varje arbetsgivare får göra sin egen bedömning (i alla de fall då yrken är icke-reglerade; och reglerade yrken är i Sverige ganska få). Info om reglerade yrken kan du se på framtid.se/yrke/reglerade-yrken

    Studie- och yrkesvägledare