Gäst
    hej, jag försöker hjälpa en bekant - hon är 52 årig arbetslös kvinna i göteborg med högskoleutbildning från sitt hemland inom "miljö-område". Hon har hittat en yrkeshögskoleutbildning - https://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/energi-och-miljoutvecklare och undrar hur stor chans är det för henne att knyta kontakter med arbetslivet genom den yh? tusen tack för ett snabbt & utförligt svar! G. :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    just den yrkeshögskoleutbildning<< som du nämner i din fråga innehåller ingen LIA, Lärande i Arbete. Det är mycket ovanligt för en Yrkeshögskoleutbildninga att inte innehålla LiA. Just den här yh är speciell. Den är på halvtid, på distans och utan LiA, praktik.

    Distans just på den utbildningen ser ut så här: man har lektioner på skolan torsdag-fredag-lördag vid några /3-4 tillfällen under varje termin/, dvs man är på plats på skolan 10-12 dagar under varje av de fyra terminer som utbildningen varar. Resten av tiden läser man på distans. Tanken är att man helst ska jobba inom branschen redan och gå utbildning vid sidan av sitt jobb, som en sort Fortbildning.

    Dock är det inte förbjudet för en arbetssökande att söka den yh. Det är mycket möjligt att din bekant kommer in på den yh. Ang. kontakter med arbetslivet genom just den yh, så blir det lite svårt. Detta pga avsaknad av LiA, Lärande i Arbete, praktik.

    Jag ser följande möjligheter: din bekand, i fall hon läser den yh, kanske kan skapa kontakter i branschen genom de andra studerande på samma utbildning - de ska ju träffas 10-12 dagar under varje termin; en annan möjlighet ser jag i att om hon läser den yh och söker jobb - så skriver hon i sina jobbansökningar att hon läser en relevant yrkeshögskoleutbildning, vilket kan hjälpa henne att få jobb.

    Mitt råd är att din bekant söker Många olika yrkeshögskoleutbildningar, hela utbudet finns på www.yhguiden.se - och i fall hon kommer på en annan yh, som innehåller LiA, praktik, då råder jag i så fall välja läsa den yh som innehåller praktik. Det är många ggr genom praktiken som man får jobb. Men i fall hon endast får plats på just den här yh<< men inte på någon annan utbildning och inte får ngt. erbjudande om ett jobb, då är det bättre att gå den än ingen utbildning, tänker jag.

    Du nämnde att din bekant är Arbetssökande. Om hon uppbär A-kasseersättning, råder jag att på förhand få beslut från A-kassa om hon A-kassa ställer sig till hennes framtida studier. A-kasseersättning får man för att man aktivt söker jobb. Studier måste på förhand godkännas av A-kassa. I annat fall får man ta studiemedel och vara studerande. Den yh som du nämner i din fråga är på halvtid. I så fall kommer hon ha rätt till endast Halva studiemedel /bidragsdel 1500 kr per månad och möjlighet att låna upp till sammansagt 4 000 per månad/. Att klara sig på 4000 kr. i månaden om man ska betala hyra och mat är mycket svårt, i princip omöjigt... För att undvika problem med A-kassa är det bra att på förhand få ett skriftligt svar/beslut från sin A-kassa om möjlighet att studera. Det bör av beslutet framgå i vilken omfattning det är OK att studera och under vilken period. I annat fall kan man bli återbetalningsskyldig till A-kassa, om man studerar utan att A-kassa har godkänt det.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp! önskar din bekant Lycka till!

    ANNA