AAB
    Hej! Jag tycker det är väldigt svårt att få en bild av vad någon som läst matematikprogrammet kan arbeta med. Jag funderar på att läsa matematikprogrammet eller teknisk matematik (civilingenjör) men jag vill ha en idé om en karriär innan jag väljer något särskilt. Just nu är jag inte så värst intresserad av datorer, så jag vill nog inte bli programmerare. På universitetens egna sidor ges exempel som t.ex. "du kan planera flygrutter" men jag kan inte hitta vad det yrket heter.

    Vad finns det för yrkestitlar och vad innehåller dessa för arbetsuppgifter?

    Tack.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du får gärna ställa din fråga till studievägledare på de institutioner där kandidatprogrammet i matematik ges. Jag ska nu göra ett försök att ge svar på din fråga men jag är inte expert på det område (som allmän SYV kan jag endast ge övergripande information men som förhoppningsvis blir till hjälp för dig).
    Kika gärna på
    framtid.se/yrke/matematiker där du kan i stycket ARBETSPLATS se ganska många exempel på var en matematiker kan jobba
    och
    framtid.se/yrke/statistiker som är ett närbesläktat yrke till matematiker. Min uppfattning är att både matematiker och statistiker kan, bl.a få jobb som Aktuarie, se framtid.se/yrke/aktuarie
    Det finns också möjlighet att "omskola" sig till lärare i matematik, t.ex Ämneslärare på gymnasiet eller läsa vidare mot yrken som Forskare och Högskolelärare.
    Vad gäller yrkestitlar, så finns det en oändlig variation av vad som kan stå i ett anställningsavtal... Man kan t.ex bli anställd som "Medarbetare" (gäller i första hand projekt... alltså, inom ett projekt kan man kallas för "medarbetare" men vilka arbetsuppgifter som ingår kan vara väldigt olika... ). Tar du examen från civilingenjörsprogrammet (valfri inriktning) kan du titulera dig som Civilingenjör. Men i anställningsavtalet kan t.ex stå att du blir anställd som Projektledare, eller som "planerare" eller som "utredare"... beroende på vad arbetsgivare gillar att kalla sina medarbetare för.
    Sedan finns det ett antal yrken där arbetsgivare brukar anställa med en 3-årig högskole-universitetsutbildning (eller längre akademisk utbildning); exempel på sådana yrken är: ex FolkbokföringshandläggareArbetsförmedlareUtredare på FK och Studiestödsutredare på CSN. Innehåll i studierna (som ska vara på 3 år på eftergymnasial nivå, som lägst) har i detta fallet mindre betydelse, vid anställning men sedan kan man "växa" i sin organisation och kanske få specialiserade uppgifter med tanke på den utbildning och kompetens som man faktiskt har. Så gott som alla företag och organisationer sysslar med statistik i någon form och är man utbildad matematiker eller statistiker så borde man rimligtvis vara mycket attraktiv för arbetsgivarna men vilken "titel" man får vid anställningen kan variera väldigt mycket, beroende på vilket företag eller organisation det handlar om.
    Ännu ett område som högre utbildning i matematik kan ge stora fördelar inom är Logistik ("planering av transporter). Kika gärna på framtid.se/yrke/logistiker
    Du frågade om vad yrket heter om man jobbar med planering av flygturer... Jag är inte säker på att det finns ngt specifikt namn för det yrket (om du hittar själv svar på den frågan, får du gärna höra av dig, då kan också vi andra lära oss mera!) men det är mycket möjligt att hen heter "Logistiker inom flyg" eller ngt.liknande.

    Studie- och yrkesvägledare