Zlatan

    Vilka vägar kan jag ta efter en examen till affärsinriktad redovisningsekonom. Jag vet att man kan bli auktoriserad men finns det någon utbildning som erbjuder en mer fördjupning inom företagsekonomi eller liknande? Jag hade velat fortsätta utbilda mig inom finans och företagsekonomi, ger min utbildning någon möjlighet för utveckling? Hjälper mina YH-poäng om jag skulle vilja läsa på universitetet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Yrkeshögskola och Högskola-Universitet är i Sverige två olika skolformer och yh-poängen (yrkeshögskolepoängen) kan ej direktöversättas till hp-poängen (högskolepoängen). Med det sagt, så är det inte förbjudet för lärosätena (högskolor och universitet) att tillgodoräkna utbildning från yrkeshögskola och fatta beslut om möjlighet att hoppa över någon kurs eller en termin inom universitetsprogrammet; det beslutet ligger hos lärosätena och man kan få olika svar från olika lärosäten.
    Allmänt, så finns det inte någon "påbyggnads-utbildningsverksamhet" som skulle vara "fortbildande" efter en yrkeshögskoleexamen. Tanken med yrkeshögskoleexamen att man ska gå direkt ut på arbetsmarknaden, få anställning eller starta "eget" (bli sin egen arbetsgivare).
    Men... det kan (ibland) finnas möjlighet att läsa en så kallad "Top-up Degree" (ett års studier utomlands som en sort påbyggnadsutbildning efter en 2årig yrkeshögskoleutbildning som leder till kandidatexamen). Man får fråga sin YH-anordnare om det finns ett sådant samarbete med något universitet i utlandet; det är dock inte särskilt vanligt att ett sådant samarbete finns. Vad jag känner till så kan FEI ha top-up degree samarbete med universitet utomlands, se information på FEI´s hemsida eller kontakta skolan för mer information. Information om yrkeshögskolan FEI finns bl a på yhguiden.se/anordnare/fei-foretagsekonomiska-institutet

    Som fortbildning efter en yrkeshögskoleexamen kan man läsa enskilda universitetskurser, utbildningar hos privata skolor eller gå fortbildning på sin arbetsplats alt.att arbetsgivare köper nödvändig eller önskvärd utbildning till sina anställda.

    Studie- och yrkesvägledare