I

    Jag har läst på Folkhögskolan och fått godkänd bedömning matte 1 Matte 2 Matte 3, Matte 4. samtidigt som jag har läst resten av mina kurser på komvux kan jag ansöka till läkarprogram med behörighet från olika skolform. eller är det så att man måste antigen ha alla sina betyg i komvux eller gymnasiet skolform eller i folkhögskola form ? ______________________________________________________

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du måste kunna bekräfta att du har grundläggande behörighet. Och för att kunna göra det måste du antingen få ut Omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola eller Examensbevis från komvux, eller ha 3-årig arbetslivserfarenhet + några godkända betyg från gymnasiala kurser (men då måste du också - för konkurrens - ha gjort högskoleprovet); läs om reell kompetens (en annan väg) på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/en-annan-väg
    Om du kan påvisa att du har grundläggande behörighet, kommer vi till nästa fråga - Särskild behörighet (inför läkarprogrammet krävs att du har godkända betyg i gymnasiala kurser eller omdöme från folkhögskola i fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4). Du måste ha både grundläggande och särskild behörighet. Du måste också ha ngt att konkurrera med (i fall du är behörig endast på reell kompetens (se länk ovan, blå text) då måste du ha resultat från högskoleprovet).

    Studie- och yrkesvägledare