Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Grundläggande behörighet kan man uppnå på olika sätt. Det är inte alltid som man måste ha godkända betyg i kurserna i just samhällskunskap; många ggr kan man ha grundläggande behörighet även om man ej läst samhällskunskap, eller läst men ej har godkänt betyg.
    Men... Om kursen i ämnet samhällskunskap krävs för Särskild behörighet då måste du ha godkänt betyg.
    Uppge gärna vilken utbildning du har sökt till, jag vill gärna själv se hur behörighet beskrivs; detta för att kunna ge rätt svar på din fråga.

    Studie- och yrkesvägledare
    • NiklasH : Filmprogrammet Örebro Universitet
    • Milla : Behörighet på https://www.oru.se/utbildning/program/filmprogrammet/ beskrivs så här: Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2 och Engelska 6. Och det betyder att det för SÄRSKILD BEHÖRIGHET krävs godkänt betyg i kursen Samhällskunskap 1b (eller i samhällskunskap 1a2 och 1a1, alltså i båda små kurserna - eller i en större 100p.kurs). Du måste därför ha godkänt betyg i Samhällskunskap 1b eller i 1a1 + 1a2 (för att uppfylla behörighetskraven); obehöriga kan tyvärr ej antas - detta gäller alla svenska utbildningar på högskolor och universitet.
    • Milla : Tips! kika på utbildningar inom Yrkeshögskola; se www.yhguiden.se - yrkeshögskola kan ta in obehöriga.