Isabelle
    Hej,

    Jag har bestämt mig för att plugga till socionom.
    Jag har läst upp mina gymnasiebetyg på en folkhögskola och mitt studieomdöme är på 2,5.

    Utifrån din professionella bedömning, är 2.5 ett tillräckligt OK resultat för att eventuellt ta sig in på socionomutbildningen någonstans i landet?

    Jag har även funderat att komplettera med högskoleprovet, dock så har jag problem med matematik. Hur bedöms HP, kan jag få ett dåligt resultat på matematikdelen och samtidigt få ett "ok" slutbetyg?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Isabelle,

    omdöme från Folkhögskola som brukar krävas för att kunna komma in på Socionomprogrammet, är 4.0.

    Men för att komma in i Örebro och i Karlstad till våren 2016 krävdes det 3.5. Och detsamma gällde på Linnéuniversitetet - till hösten 2015.

    På Mittuniversitetet krävdes det 3.0 för att komma in till våren 2016. Och detsamma gällde i Umeå till hösten 2015.

    Du har därför rätt när du skriver att omdöme som du har fått är lite för lågt för att komma in på Socionom. Ingen vet dock hur antagningsgräns "beter sig" framöver men jag skulle inte tro att chansen är stor att det blir möjligt att komma in med 2.5 i BF-urvalsgruppen (omdöme från Folkhögskola).

    Det är därför en mycket bra idé att göra Högskoleprovet. Den matematisk-logiska delen är en del av HP. Det finns några andra delar - t.ex "svåra svenska ord" och läsförståelse på svenska och på engelska - som har lite med matten att göra. Resultat av HP räknas ut på alla delar (genomsnitt). Det är möjligt att få ganska högt resultat på HP även om man får många fel på "mattedelen", men i stället har många rätt på andra HP-delar.

    Jag råder dig också kika på www.yhguiden.se - på de Yrkeshögskolautbildningar som i viss mån liknar Socinomprogrammet. Det är utbildningar som leder till yrkena:

    Boendestödjare>>

    Behandlingsassistent>>

    Behandlingspedagog>>

    Synrehabiliterare>>

    Den här YH till Behandlingspedagog>> har, enligt våra uppgifter, Restplatser och det är därför inte omöjligt att komma in nu och börja studera 22 aug, dvs om 3 veckor.

    Den här YH till Integrationspedagog>> har också restplatserna /enligt vad vi fick veta i alla fall/. Start på den är 29 aug.

    Det som är bra att veta om Yrkeshögskoleutbildningar är att även i fall man inte är helt behörig, kan man ändå komma in för att yrkeshögskola kan göra undantag och ta in obehöriga i "fri kvot".

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig när du ska besluta vad du ska göra nu, framöver!

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV