Siaband

    Hej, jag gick klart naturvetenskap i gymnasiet år 2015. Jag fick dock ett F på matte 4. År 2016 läste jag upp matte4 kursen på prövningsenheten och har numera två dokument på mitt betyg, det gamla dokumentet från skolan och betyget från prövningsenheten på matte4. Jag har ingen aning om detta innebär att jag kan söka till univeristet eller inte. På vissa ställen har jag läst att jag behöver få ett "komvux slutbetyg" eller "examen bevis" och att idrott och hälsa 1 numera inte betrakatas som kurs i det sammanhang. Är fullständigt förvirrad, vad betraktas mitt betyg i nuläget som, har jag endast 2400 poäng eller 2500, behöver jag läsa en till kurs för att byta ut idrotts kursen och vart någonstans skulle jag kunna få slutbetyg/examen bevis utfärdat.

    Har tänkt ansöka till civilingenjör inom datateknik.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Siaband,

    se vad som står på det dokumentet som du fick när du sIutade på gymnasiet.

    om det står EXAMENSBEVIS - då har du grundIäggande behörighet tiII högskoIestudier. Du Iaddar i så faII upp både ditt Examensbevis och betyg från prövningen i matte 4 - när du gör ansökan på www.antagning.se

    men om det står Studiebevis - då har du INTE GrundIäggande behörighet - då behöver du prata med komvux SYV och få ut Examensbevis från komvux i så faII.

    Svara gärna vad som står på ditt dokument från gymnasiet, Rubrik, överskrift. Du kan också svara ang. vad för utbiIdning du viII söka tiII.

    HäIsningar

    MikaeI syv

    • : hej, tack för det snabba svaret. Jag har ändrat på posten ett par gånger och tillagt information så skulle vara tacksam om du läser om den. Har förövrigt dokumentet på datorn om jag skulle kunna få din mail så kan jag skicka bild på det. Jag hade 2400 med E eller högre och 100 med F (matte 4). Förövrigt är rubriken på papret examenbevis, sedan under står det högskoleförberdande examen gymnasieskola datum för utfärdande 2015-06-05 skolenhet och huvudman international it college of sweden. Längst nere på papret är rektorns underskrift. Det finns också ett område med mitt namn, program, inriktigning och "examenbeviset är utfärdat för en persom som är elev i gymnasiet ja." Undrar om idrottsbetyget också tillhör mitt antagningsbetyg i detta sammanhang eller inte.
    • Milla : Eftersom du har Examensbevis från ett högskoIeförberedande program, då har du GrundIäggande behörighet. Då gäIIer föIjande; du är behörig att söka tiII högskoIan. Ansökn.period börjar 15 mars - och du kan göra ansökan redan 15 mars och t o m 18 apriI. Du Iaddar då upp ditt EXAMENSBEVIS OCH OCSÅ BETYG FRÅN PRÖVNINGEN, dvs båda dokumenten.
    • Milla : Det är Antagning.se som bedömer om du är behörig eIIer ej. Det är också Antagning.se som räknar ut ditt meritvärde och sedan gör Antagning. Utifrån den info som du gav oss, är du behörig och kan göra ansökan och kommer deIta i konkurrensen om utbiIdningspIats på en högskoIeutbiIdning.