Samuel
    Hej! Jag går just nu teknikprogrammet på Sven Eriksonsgymnasiet åk 1 men ska byta till samhäll beteende på Bäckängsgymnasiet nästa termin.

    Jag har förstått att jag t.ex inte behöver läsa engelska eller svenska nästa termin eftersom jag redan läst kurserna, men jag undrar hur det är med idrott? Eftersom vi får betyg i idrott i tvåan är jag osäker på om jag måste ha idrott nu efter sommaren. I t.ex svenska har jag redan fått ett betyg som jag då bär med mig till nästa termin, men idrott betyg sätts i tvåan.

    Mvh,
    Samuel

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Samuel,

    kursen idrott och hälsa 1 är en obligatorisk kurs på alla gymnasieprogram. Du måste ha betyg i den kursen och helst godkänt betyg och ännu bättre ett högt betyg, så högt som möjligt.

    Jag vet inte om du byter inom samma skola och kanske kommer att ha samma lärare i idrott - eller om du byter till en annan skola och kommer då att ha en annan lärare i idrott. Om du kommer att ha samma lärare, då känner läraren vad du redan har gjort inom den kursen.

    Om du byter skola och får en ny lärare i idrott, kan du prata med läraren och fråga om läraren vill veta vad du redan har gjort i kursen idrott och i så fall ber du din "gamla" lärare från din "gamla skola" om hen kan hjälpa dig genom att berätta för den nye läraren vad du har gjort inom kursen, vilka moment som du redan har avklarat.

    Ett annat alternativ är att du går om hela kursen på nytt.

    På ett eller annat sätt måste du få betyg i den kursen, eftersom det är en obligatorisk kurs. Även F är ett betyg och med F i Idrott kan man ändå uppnå kraven och få ut sitt Examensbevis. Givetvis är det mycket bättre att ha högre betyg än F.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till med dina studier och allt annat!

    ANNA