Hej Adam,

    du behöver skaffa dig godkända betyg i Fysik2, Kemi 1 och Matte 4. Det kan du göra på komvux, på en folkhögskola eller självstudier och prövningar.

    När du är behörig, kan du söka till Civilingenjörsprogrammen - och har en teoretisk chans att komma in, men jag rekommenderar att du gör högskoleprovet och att du samtidigt försöker höja dina betyg för att höja ditt meritvärde.
    Du kan också se om det öppnas någon möjlighet till AU - alternativt urval >>>. Det är varje högskola/universitet som inför varje antagningsomgång bestämmer om de ska ha AU-antagning eller inte. Söker man i AU, kan man ibland komma in med lägre betyg, då "sammantagen bedömning" görs och även sådana aspekter som "stark motiverad sökande" eller passande tidigare arbetslivserfarenhet kan komma att bidra till att bedömning görs att du är extralämplig för antagning till just en viss utbildning. Om AU "öppnas" måste man ofta göra ansökan tidigare än vanligt plus krav kan ställas på att ha gjort högskoleprovet, samt att delta i tester och intervjuer.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Vad tycker du om ett tekniskt basår- termin?
    • Anna : Jo, det är också ett alternativ, men du måste konkurrera om plats på den utbildningen med ditt meritvärde från gymnasiet; om du inte redan sökt - innan mitten på april, är nästa ansök.period 15 sept-15 okt och du ska kunna börja läsa i jan 2018. Tills dess kan du redan bli - på komvux - klar med alla kurser; och då kan du söka till ett högskoleprogram till våren 2018.
    • Anna : Jag tycker du bör söka överallt - samtidigt - och se var du får plats att läsa. Det finns ju inga garantier att få en studieplats. Man kan t o m söka överallt och inte få plats någonstans. Då återstår det självstudier och prövningar.
    • : Nu slutade jag med tvåan nästa år ska jag gå på trean. Jag förväntade mig mina meridvärde som jag kommer att få nästa år. Finns det någon möjlighet att läsa ämnena som jag saknar nästa år? Eller på vilket sätt kan jag lösa det här problemet med så kort tid som möjligt? Tack för att du svarar och hjälper till.
    • Anna : Eftersom du ska läsa åk3 på gymnasiet nästa år - försök planera in läsa Matematik 3. Fråga SYV på din skola om det skulle vara möjligt att även läsa Kemi 1 eller Fysik 1a. Beroende på om du ska kunna läsa matte 3 och fyisk och/eller kemi - under nästa år, ser du sedan vilka kurser du har "kvar" att läsa efter gymnasiet. Hör av dig när du vet vilka kurser inom matte-fysik-kemi som du ska kunna läsa på din gymnasieskola nästa år. Lycka till!
    Läs alla kommentarer