.öö
    Hallå hallå, det är såhär att jag har gått ut med ett riktigt piss snittbetyg rent ut sagt, kanske sådär 13,5.

    Jag har grundläggande behörighet plus den särskilda behörigheten för just den utbildningen. Men snittet är på 19 - 18 vilket är helt hopplöst att plugga upp till kommer ta flera år på komvux och jag är redan 21 och vill gärna ta del av "studentlivet" så ung jag bara kan så man inte sitter där 27 och inte längre passar in med gänget liksom.

    Men nu till min fråga.

    Kan högskoleprovet vara min räddning? Enligt vhs statistik så kom alla andra in på 1,0 i hp resultat. Alltså , om jag bara pluggar till nästa år och sätter 1,0 på hp så borde jag enligt vhs statistik bli antagen ?

    Och då spelar det inte så stor roll om mitt snitt är 13,5 utan mitt hp resultat kan rädda mig?

    Och sen en till fråga , kan jag söka någonting överhuvudtaget med mitt snitt , ungefär E/D på alla betygen.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    Ja, får du tiIIräkIigt högt resuItat på HögskoIeprovet, kommer du in i HP-urvaIsgruppen. Och i så faII speIar det ingen roII vad man hade för betyg sedan innan, men man måste under aIIa omständigheter vara Behörig, men det är du, om jag förstår dig rätt. :)

    Se på aIIa utbiIdningar på högskoIenivå på www.studera.nu Antagningsstatistik visar på vad som redan "har hänt"... dvs konstaterar i efterhand vart antagningsgränsen har hamtat på. Hur det bIir framöver är det ju ingen som vet.

    Du kan kontakta StudievägIedare på aIIa de högskoIor/universitet där viII pIugga med frågan om viIka utbiIdningar som brukar ha den Antagningsgränsen (eIIer brukar ha tomma pIatser) som du hamnar på med de betyg som du har nu.

    Ang. HögskoIeprovet, råder jag dig anmäIa dig redan tiII det kommande HP som är i Oktober 2016. Och så ser du  vad du får för resuItat. I bästa faII kan du komma in på någon högskoIeutbidning redan tiII våren 2017, men du måste i så faII söka tiII högskoIa senast 17 okt2016, som i år är sista dag att ansöka om pIats tiII VT17.

    Bästa häIsningar

    MiIIa SYV

    Studie- och yrkesvägledare