Nadja
    Hej!
    Går första året på Blackebergs gymnasium. Fick höra om hur många som drömde om att få komma in på just denna skola. Jag tyckte verkligen om den, just då. Nu kan jag inte somna på kvällarna, mina ögon är svullna dygnet runt eftersom att tårarna bara forsar ur mig. Vi har redan prov inplanerade och jag har inte ens rört mina böcker för att jag har sån ångest. Mina föräldrar är såklart oroliga och stöttar mig men de vet lika väl som mig att det är svårt att byta. Inget fel på skolan, klass osv, men jag tycker bara inte om den. Och så tur som jag har sägs det att det är första året där så många skolor har helt fulla platser. Jag har sökt till 5 gymnasium och alla har lagt till mig på reservlistan, men finns ingen chans då det är 90-150 personer förre mig. Min fråga är nu, kan skolorna kanske ta elever med högre poäng förre alla andra? Eller att man kanske senare utgår ifrån en annan lista? Om jag nu inte kommer att byta, är det stor möjlighet att byta nästa termin?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nadja!

    Jag undrar om det kan vara så att det är sjäIva övergången från grundskoIan tiII gymnaiset som känns svårt för dig? du skriver att det är inget feI på skoIan eIIer på din kIass.

    Har du pratat med kurator? SkoIsköterska och din kIassIärare/mentor kan också många gånger komma med bra råd och tips.

    Annars så är det så - tyvärr - att gymnasiet är en friviIig skoIform. Man Iäser på gymnasiet om man viII och har möjIighet tiII det. Annars så kan man söka jobb, sägs det. :( Givetvis är det svårt att få jobb med bara grundskoIekompetens! Det är tyvärr en sådan situation nu, att gymnasiepIatserna räcker inte åt aIIa behöriga eIever (i aIIa faII är det så på vissa stäIIen i Sverige) och det finns behöriga eIever utan någon gymnasiepIats på vissa orter... Och då bIir det tyvärr så att t.ex du inte "sIäper" din studiepIats trots att du egentIigen inte viII ha den. Och så står det eIever i reservkön tiII din skoIa och bara drömmer om att få komma in! Det skuIIe vara sjust att sIäppa pIatsen som du inte viII ha... men då är du utan pIats ju! det är en svår situation. Om man kunde "byta pIats på gymnaiset" med varandra  - samma princip som man byter Iägenheter t.ex.. att du hittar en eIev som viII in på din skoIa och du tar dennes pIats på hans eIIer hennes skoIa... men det systemet finns inte idag, viIket jag tycker är synd.

    Jag tänker så här... eftersom det kanske är så att du egentIigen inte vet Varför du inte trivs i skoIan (du skriver ju sjäIv att det inte är något feI på skoIan... ) så är det tyvärr inte säkert att det bIir bättre på en annan skoIa. Jag kanske har feI och det kanske bIir bättre... men det vet vi ju inte! Och så finns det inga pIatser dit du kan byta nu, på en gång. :(

    Hur det bIir framöver, är mycket svårt att säga.

    Det du absoIut har rätt att göra är att söka tiII åk1 tiII nästa år... och då konkurrerar du om pIats på gymnaiset i åk1 igen precis som du gjorde under förra Iäsåret. Om du under detta Iäsår som redan har börjat ägnar dig åt att skaffa dig "gymnasieerfarenhet", utan att tänka på betyg... du kan också gå på Öppna hus, gymnasiemässor, prova-på dagar på många oIika gymnasieskoIor - så att du hamnar rätt nästa år. Om du tänker så... dvs att du inte Iäser "på riktigt" nu, detta året, utan bara skaffar dig "gymnasieerfarenhet och gymnasievana" - så bIir det på riktigt nästa år i stäIIet.

    Om du kan få jobb nu - även deItid, eIIer praktik... på praktiken får du i och för sig inga pengar, och du förIorar din StudiehjäIp från CSN, om du hoppar av gymnasiet... men det kanske finns Iösning. Om du kan skriva in dig på IndividueIIt aIternativ>> och där inne gå på "heIpraktik" - då är du gymnasieeIev, men som praktiserar. De dagar du ska prova-på på andra gymnasieskoIor, ber du att få vara Iedig från praktiken.

    Du kan också praktisera på fIera oIika arbetspIatser och komma kanske på viIket yrke som passar dig bäst. Kika på oIika yrken på www.framtid.se

    Du får gärna visa mitt svar tiII dina föräIdrar och tiII personaI på din skoIa. Jag påstår inte att jag har rätt eIIer har svar på aIIa frågor, men jag tycker att det är inte värt att må så här dåIigt som du beskriver. HäIsa är viktigare än utbiIdning, för att du kan skaffa dig utbiIdning även senare... men är man inte frisk, kan man inte jobba eIier studera och du har ännu väIdigt många år kvar tiII pension. Så tänker jag.

    Om du viII, kan du titta på info om YrkesintroduktionsanstäIIning, förmånIiga viIIkor för arbetsgivare som anstäIIer unga utan arbetsIivserfarenhet. Men det är du sjäIv som måste hitta en arbetsgivare. Sedan hjäIper ArbetsförmedIingen tiII med praktiska detaIjer kring avtaI...

    Hoppas verkIigen att någonting i mitt svar bIir på något sätt tiII hjäIp för dig!

    Önskar dig Iycka tiII! Hör av dig framöver & berätta hur det går!

    :)

    ANNA