Daniel SYV

    Hej Donna,

    Om det för särskild behörighet krävs Naturkunskap 2, t.ex om man vill söka utbildning som leder till yrket Sjuksköterska >>, då behöver man inte läsa nk2 om man har godkända betyg i fysik 1a, kemi 1 och biologi 1. Även om man har examensbevis från Vård- och omsorgsprogrammet>> eller från Naturbruksprogrammet>>, behöver man /oftast i alla fall/ inte läsa naturkunskap 2, därför att det finns "ersättningsmöjligheter".

    Men det funkar inte åt andra hållet, dvs om man behöver - för särskild behörighet - kurser i biologi, kemi och fysik, då kan man Inte ersätta dem med betyg i Naturkunskap. Detta för att Naturkunskap 2 innehåller endast Delar av kurser fysik, kemi och biologi 1.

    Hoppas jag har nu svarat på din fråga.

    I annat fall får du återkomma.

    Mvh

    Daniel

    • : Tack för svar!
    • : Jag har tänkt att läsa till Biomedicinsk analytiker och undrar om jag endast kan läsa biologi, kemi 2 och fysik 1 utan att behöva läsa biologi & kemi 1? Funkar det
    • Peter : kurs Kemi 2 bygger på innehåll i kursen Kemi 1; kurs Biologi 2 bygger på innehåll i kursen Biologi 1. Om du skaffar dig kunskaper på egen hand, kan du anmäla dig till prövning på nivå 2, men plats på kurser på nivå 2 /att läsa, alltså/ får man inte, för att man saknar förkunskaper.
    • : Hej!
    • : Jag är sugen på att söka utbildning till fysioterapeut vilket kräver naturkunskap 2. Nu är det så att jag har betyg från gamla betygsystemet och har då inte naturkunskap B. Jag har dock betyg i Fysik A+B, Kemi A. Har pluggat upp Biologi 1+2 samt Kemi 2 på Komvux också. Uppnår jag behörighetskraven?
    • Julia : Ja, det anser jag att du är, behörig alltså.
    • Julia : dina godkända kurser i fysik, kemi och biologi ersätter naturkunskap 2. Du är behörig vad det gäller nk2 eller nk B . Vilka de ersättningsmöjligheterna är kan du bl a se på http://www.slu.se/utbildning/anmalan-antagning/ersattningsmojligheter-bi-nk/
    Läs alla kommentarer