Erika
    Vad finns det för fördelar och nackdelar med att gå ett extra år I grundskolan respektive att gå ett år på individuellt program innan studieförberedande IT program? Alltså valet mellan de två alternativen. Eleven läser anpassad kurs pga sjukdom och kommer att söka gymnasiet på individuell kvot. Går nu i 9an.

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Erika!

    Att gå ett extra år på grundskoIan eIIer att Iäsa på IM; introduktionsprogrammet gör man i fall man inte är behörig till Nationella gymnasieprogram. Hur stor är chansen att eleven som du frågar om, inte kommer att bli behörig?

    Om hen blir behörig, men har för få betygspoäng för genom "vanlig konkurrens" komma in på det programmet och den skolan, som eleven i första hand vill komma in på, kan man söka i "fri kvot". Det är kurator och rektor och ibIand också speciallärare/specialpedagog på grundskolan som hjälper till med ansökan i "fri kvot".

    Angående jämföra gå ett extra år på grundskolan, eller läsa på IM på gymnasiet (förberedande år), så är det inte direkt upp till eleven eller föräldrarna. Rektor på grundskolan kan bevilja gå ett extra år på grundskolan, men hen kan också säga Nej, dvs att grundskola gör bedömning att det är bättre för eleven att gå vidare till gymnaiset. Sedan är ju gymnasiet frivilligt... så eleven behöver inte gå på gymnasiet, men då är hen i alla fall ändå "färdig med grundskolan".

    Föräldrar och eleven kan, alltså, Önska vad de vill men det är skolans /rektors/ beslut. Rektor kan givetvis lyssna på eleven och förälrarna, men jag tycker det kan vara bra att först höra med grundskolans personal, t.ex om de redan har bestämt sig att ingen ska gå ett extra år på grundskolan, utan alla ska vidare till gymnasiet, till exempel... och då är det ingen idé att fundera över vad som är bättre, för att alternativet "stanna på grundskolan" finns i så fall inte.

    Annars, om valmöjlighet ges till eleven/föräldrarna - så är det svårt att säga ngt. generellt... för att det många olika omständigheter: hur långt det är till skolan (pendlingsavstånd); om eleven har bra kontakt med grundskolans personal och skulle må bra av att ännu ett läsår befinna sig i en bekant miljö; men angående betyg och att konkurrera om pIats på NationeIIa program på gymnasiet, kan det vara fördeIaktigt att gå om på GrundskoIan (för att grundskoIa kan ge nya grundskoIebetyg, högre betyg om eIeven Iäser om samma kurser igen; men gymnasiet får inte göra det... här pratar vi om redan Godkända betyg, dvs om eIeven har t.ex E i biId och i matte från grundskoIan, så får inte eleven få högre betyg i grundskoIekurser på gymnasiet, utan bara få högre betyg i F-kurser. men det är inte säkert eleven vill eller får läsa på grundskolan samma kurser som hen redan har godkända betyg i. Ofta läser elever bara de kurser där de har F betyg. Och i så fall spelar det inte någon roll var man läser - på grundskolan eller på IM, introduktionsprogrammen.

    Det blev kanske ett krångligt svar. Men du får gärna återkomma!

    L. :)

    Liselotte
    • : Tack för svar! Eleven har betyg i 3 ämnen nu och behöver 12 (?) för att komma in på gymnasiet. Han kommer att söka på "fri kvot". Eleven har begränsad kapacitet pga sjukdom, men är begåvad. Han ska enligt skolan satsa på betyg E eftersom han ska söka i fri kvot.
    • Anna : Det är två OIika situationer: om eIeven bIir behörig, med E betyg i de ämnen som behövs, eIIer om hen mot sIutet av detta Iäsår ej får E i de 12 ämnena som hen behöver för behörighet tiII Sitt NationeIIt program. Jag skriver nu ett nytt svar.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Det är, som sagt, 2 oiika situationer: om eIeven bIir Behörig med 12 E betyg;

    eIIer om eIeven ej bIir behörig.

    Saken är också den att i faII eIeven bIir behörig tiII Yrkesprogram (och för det krävs godända betyg i matte, svenska, engeIska + i fem andra, valfria ämnen) dvs sammanlagt i 8 ämnen - i så faII får inte eIeven Iäsa ett extra år på grundskoIan. det är som reglerna säger. Kanske kan undantag göras, om det finns sjukdom med i bilden. Undantagen är ej beskrivna i reglerna, utan det är i så fall rektors bedömning och så kan man få hjälp av Utbildningsförvaltningen i hemkommunen.

    Som behörig tiII Yrkesprogram, men om man viII in på ett högskoIeförberedande (där man inte är behörig), kan man gå på Preparand>>

    I en situation då det sista dagen i OmvaIsperioden (under våren) ej är säkert att eIeven bIir behörig, råder vi att söka både aIternativ för Behöriga och aIternativ för Obehöriga i samma gymnasieansökan, dvs lägger man alternativen 1, 2, 3 ... och några till som om hen är Behörig och sedan aIternativen 7, 8, 9 och 10 - som om hen är Obehörig. Då täcker man aIIa de oIika situationer.

    Högst upp bIand alternativen för "behörig" sätter man givetvis den skoIa och programmet som man heIst viII komma in på. Och på samma sätt: bland alternativen för "obehörig" sätter man högst upp den skola och det programmet, som man föredrar.

    Bra att känna till: i vissa kommuner kan ansökan till IM, Introduktionsprogrammen, behöva göras tidigare än sista ansökningsdag i omvalsperioden. Därför rekommenderar vi att antingen ta reda på alla datum på förhand och vara noga med "deadlines", eller så kan man redan i början av en vanlig ansökningsperiod under vintern lägga in många alternativ, både för behöriga och för obehöriga och speciellt om man redan nu vet vilken skola och program man helst vill in på.

    Ang. ansökan i "fri kvot", så gäller det att eleven ändå är Behörig. Här handlar det om att med lägre betygspoäng komma in, dvs få fördel i konkurrensen om plats, men inte om att bli befriad från kravet på att vara Behörig. ***

    Du skriver att elen Iäser "anpassad kurs" och jag undrar om det i så faII betyder att hen Iäser endast de 12 ämnen som krävs för behörighet tiII just hans gymnasieprogram? I så faII är det ett smart uppIägg, tycker jag.

    Jag hoppas mitt svar tillför något, och blir på  så sätt till hjälp.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    P.S:*** där man kan få Dispens från kravet på behörighet är inom Engelska och Svenska. Vad det gäller svenska, då är det till IB-programmet som man inte behöver godkänt betyg i svenska, det är egentligen inte dispens, utan IB är ett Internationellt program med undervisningsspråk Engelska. /det finns några få utbildningar som går helt på engelska, fast det är vanliga svenska utbildningar, och här kan man också klara sig utan svenska, men det är tveksamt om man i formell mening är Behörig, då det är ändå "vanliga nationella program"/.

    Vad det gäller Engelska, då är det i fall eleven under långa perioder inte hade möjlighet att delta i undervisning i engelska på grundskolan, som man kan få dispens från kravet i engelska. Oftast handlar det om elever som om till Sverige för 2-3 år sedan och innan dess inte läste engelska. Då anser man att de inte hann med engelskan, och i fall prognosen är att de kan läsa ikapp under gymnasiet, får rektor på den gymnasieskola dit de söker befria från kravet på att ha godkänt betyg i engelska.

    Det är, alltså, få Undantag vad det gäller Behörighet (endast finns för svenska och engelska, och inte för andra ämnen).

    • : Eleven har bra betyg i kärnämnena, men hittills bara de betygen. Det känns inte rimligt att han ska hinna läsa in ytterligare 9 ämnen på 1 år. Han kommer att läsa fler ämnen än kärnämnena, men hinner antagligen inte 9 ämnen till detta år. Sjukdomen begränsar till 1-2 timmars studietid per dag. Vi väljer de ämnen som är möjliga att läsa hemifrån och som han behöver för it-inriktad gymnasielinje. Han kan inte läsa yrkesförberedande program eftersom de har obligatorisk praktik. Ännu finns ingen bot för sjukdomen så vi räknar med att gymnasiet också behöver läsas hemifrån/på distans och på deltid.
    • Milla : Den här gymnasiet http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korrespondensgymnasiet erbjuder läsa på distans men de har begränsad utbud av utbildningar. I den speciella situationen måste er kommun hitta en lösning som passar; de vanliga reglerna kan inte gälla i den situationen.
    • : Tack för svar! Korr bedriver endast utbildning på heltid står det. Vem kan man hitta på kommunen som kan ta beslut om en särskild lösning för denna elev?
    • Milla : Oftast går man via kurator på sin grundskola som borde veta hur man i den egna kommunen ansöker om Resurspeng ... Annars kan ni kontakta chefen på Utbildnibgsförvaltningen och be att få info om hur man ansöker. Du kan redan nu skriva mail till kommunens allmän e-post och beskriva situationen och be att bli hänvisad rätt. Det kan också stå på kommunens hemsida om Resurspeng, hur man ansöker....
    • : Tack för svar. Kommunen säger att resurspeng inte är möjligt vid hemundervisning. Alltså undervisning av lärare i hemmet pga sjukdom. Hur kan man gå vidare då? Vad finns det för möjligheter att eleven får gå gymnasiet?
    • Julia : Jag råder dig ringa till Skolverket - tel.nr är 08-527 332 00 och höra med dem. De kommer säkert att ställa ett antal frågor som bara du som förälder eller eleven själv kan svara på. Kurator, SYV och skoIsköterska på eIevens skoIa kan ofta ge bra hjäIp. Ytterst ansvarig är de Rektor. Ni kan också vända er till Utbildningsförvaltningen i den kommunen där eleven är folkbokförd. Om ni tycker att elevens skola inte har uppfyllt det som eleven har rätt till, anmäler ni det till Skolinspektionen. Jag vet inte viIken sjukdom det handlar om, och behöver inte veta det heller, men jag råder att undersköta om det finns någon organisation /förening/ som hjälper personer med just den sjukdomen. Där kan man få stöd och hjäIp, tips mm. Ännu ett tips från mig är att be att få prata med Stadsjuristen "på kommunen", som är bra insatt i kommunens juridiska skyIdigheter.
    Läs alla kommentarer