Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lennart,

    det är lärarens professionella kompetens att sätta rättvist betyg på elevernas kunskaper.

    Det är enormt svårt /omöjligt/ för någon annan än din lärare att uppskatta hur stor chans du har att få godkänt betyg.

    Varje skola kan ha sin lokala "policy" - t.ex att man får ej Godkänt betyg på kursen om man inte får godkänt på det nationella provet. Delprov, deltagande på lektionerna, hemläxor och nationella provet - allt spelar roll och läraren gör en sammantagen bedömning.

    Det går därför tyvärr inte att svara på din fråga. I alla fall kan ingen annan än din lärare svara på den.

    Vänligen

    Julia SYV

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    jag undrar om du menar så här: om en elev får F i alla delprov men A på det nationella provet i slutet av kursen, vad för betyg får eleven då? Menar du detta?

    Då svarar jag att:

    för det första, så tror jag att läraren blir ganska förvånad; läraren kommer också att ställa sig frågande om hur det gick till att eleven inte kunna uppvisa godkända kunskaper innan och helt plötsligt kan så mycket.

    Jag tror att läraren vill i så fall ha en muntlig genomgång med eleven där eleven får förklara hur hen räknade på olika uppgifter på det nationella provet och i fall eleven har lärt sig innehåll i kursen och verkigen kan förkara och resonera kring de olika uppgifter, då har jag svårt att tro att eleven inte får ett godkänt betyg.

    Vi känner inte något fall då elleven fick F på de delproven och A på slutprovet. Det kanske har hänt, men vi känner inte till något sådant fall.

    Vänliga häIsningar

    L. :)

    Liselotte