said
    Hej!
    Jag går på folkhögskola och började allmänkurs som motsvarar gymnasiet men förutom att man får grundläggande behörighet finns inte andra möjlighet tex att få särskilda behörighet. Jag vill bli läkare eller ingenjör men på min skola folkhögskola man läser inte dessa ämne biologi kemi och fysikoch matte 4. Jag undrar därför om det är möjligt att läsa en kurs på distans eller flexkurs på varje samtidigt som jag läser gymnasiet/allmänkurs. Vet inte på riktigt vad är flexkurs?! men min är går att läsa på annan skola samtidigt som man läser folkhögskola allmänkurs eftersom jag vill efter min tre år att bli klar allt och få grundläggande och särskild behörighet.
    mvh/Said

    3 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Said!

    Vilken FolkhögskoIa Iäser du på?

    Det är rätt så ovanIigt att man på en folkhögskola inte kan läsa gymnasiala kurser i kemi, fysik och biologi. Det kanske är så att du just nu inte läser dem, men kan läsa dem senare?

    "Flex"kurs är = flexibel undervisning, dvs att man kan vara på lektioner ibland, och kombinera med självstudier (det kan också kallas för "halvdistans"). Flex-undervisning passar om man t.ex arbetar skift (ena veckan arbetar på förmiddag och nästa vecka - på eftermiddag) och då kan man inte gå i skola varje vecka på dagarna eller på kvällarna, för man missar i så fall hälften av lektionerna... eller om man reser i jobbet ofta (på tjänsteresor).

    Var skulle du läsa distans eller flexkurser? För komvux är du får ung ännu. På komvux ska du kunna läsa tidigast från 1 juli det kalenderår som du fyller 20 år. Eller om du redan är klar med gymnasiet, om du får omdöme från Folkhögskolan att du läste i 3 år på gymnasial nivå - då kan du sedan läsa på komvux.

    Om du svarar ang. vilken folkhögskola du läser på nu, kan vi undersöka om det skulle gå för dig att läsa kemi, fysik och biologi på din folkhögskola inom din 3-åriga gymnasiala utbildning på den allmänna linjen.

    Hälsningen

    Mikael SYV

    • : Jag går en folkhögskola som heter Västanviks folkhögskola och ligger i Leksand. Skolan fokuserar på språk och och är avsett till döva och hörselskadade. Jag själv är själv hörselskada och min störst anledning att jag är här är att jag börjat lära mig teckenspråk i början av året men nu började nyss allmänkurs parallellt med teckenspråk. Jag behöver läsa ämnena jag skrev ovan för få särskild behörighet eftersom skolan är ovanlig så finns inte här de ämnena jag behöver förutom grundläggande behörighet. Om det är möjligt vill jag läsa flexkurs, inte många kurser utan en eller två per år. Det skolor i Leksand och Rättvik som har dessa kurser kanske men jag vet inget om dem. Jag vet inte också om det funkar eller får läsa en kurs samtidigt man läser gymnasiet. Behöver många tips, tack
    • : Finns det inget svar som passar min fråga. jag är tacksam den svaret men fråga är obesvarad är å tacksam om nån svarar.
    • Milla : Jag har nu skrivit ett nytt svar till dig. :)
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Said,

    du läser nu på Västanviks folkhögskola>> och vi ska undersöka om det är möjligt att läsa fysik, kemi och biologi på den folkhögskola.

    Men om vi säger att det inte är möjligt, så kanske du kan koncentrera dig på studier i andra ämnen så länge - på de kurser som du läser nu, så att du har goda kunskaper och "höga betyg" i dem. På folkhögskola får man inte "betyg" utan omdöme, men det är bra att ha högt omdöme /4 är högsta möjliga omdöme/ - om man med det omdömet ska kunna konkurrera om plats på läkarprogrammet eller på civilingenjörsprogrammet.

    För behörighet till Civilingengörsprogrammet behöver du oftast inte läsa biologi på gymnasial nivå.

    Om du läser på heltid nu, så kanske det räcker "just för now" i alla fall... du måste ju också ha fritid, vila dig och sova tillräckigt mycket. Kunskaperna måste också få tid och möjligt att "sätta sig", eller "sjunka in" som man ofta säger... dvs man kan inte köra "korvstoppning", bara mata sig med information hela tiden... på så sätt kan man bli överansträngd och t o m sjuk.

    Du kan givetvis bedriva självstudier vid sidan av de studier som du har på din folkhögskola.

    Inom matematiken finns det en mycket bra hemsida - www.matteboken.se och för behörighet till läkarprogrmmet behöver du godkänt betyg i matematik 4.

    Kemi, fysik och biologi kan du börja läsa på egen hand. Låna böcker på biblioteket. Och sedan när du kommer in på kurser i de ämnena, blir de lättare att läsa och så kan du säkert också få högre betyg, om du skaffar dig bra/stabila förkunskaper i de ämnena redan nu.

    Om man skaffar sig kunskaper på egen hand, kan man sedan göra Prövningar och få betyg.

    Jag hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp! Jag ska också försöka få svar från din folkhögskola om det är möjligt att läsa fysik, kemi och biologi på din folkhögskola.

    Återkommer när jag vet mer!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så mycket, bra tips. mvh/Siad
    • Mikael : Jag vill också tipsa om Specialpedagogiska Skolmyndigheten http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/specialpedagogiska-skolmyndigheten där du kan ansöka om tolkhjälp (teckentolk), när du ska studera vidare. Ett annat tips: på 8 st. folkhögskolor finns det idag "Naturvetenskapligt Kompletterings år". Men tyvärr erbjuder inte de skolorna undervisning i teckenspråk. Men när du har lärt dig teckenspråk och har fått grundläggande behörighet på gymnasienivå kan du läsa på en av de folkhögskoIorna. Du kan också på komvux komplettera med naturvetenskapliga ämnen och även på ett naturvetenskapligt basår på högskola/universitet.
    • : Tack så mycket för mycket bra tipsen.
    • Mikael : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Said,

    vi har undersökt det och du har rätt: din folkhögksola kan inte i dagens läge erbjuda undervisning i de ämnena som du önskar läsa. Det bekIagar vi, men vet inte riktigt vad man kan göra åt saken.

    En väg att gå är att först lära sig alla de andra ämnena, som du ändå behöver och se sen var du kan läsa fysik, kemi mm.

    Jag råder dig också prata med Kurator på er fokhögskola, som även har uppdrag att ge studie- och yrkesvägledning. Kurator/SYV på din folkhögskoIa kanske har erfarenhet av liknande frågor. Hen borde också kunna svara om din skola kan köpa någon extrakurs för dig från någon annan skola. Om inte hen själv får bestämma det, så kan han "ta med sig den frågan" till rektor på foIkhögskola.

    Om inte din folkhögskola kan köpa undervisning för dig i de ämnena, som fysik och kemi på någon annan skola, så kanske kan dem i alla fall hjälpa dig att skaffa läroböcker, så att du själv kan bedriva studier /självstudier/ i de ämnena?

    Mitt råd är alltså att du lär sig mycket och bra i alla de ämnena som du läser nu + att du pratar med kurator/syv på din folkhögskola!

    Lycka till!

    ANNA