Hej S,

    rätt till studiemedel har man om man läser på minst halvtid.
    Om man läser på lägre takt, än halvtid, har man desvärre inte rätt till Studiemedel.

    en kurs Svenska 3 är en 100 poängskurs. På heltid läser man 20 poäng per vecka; vad det gäller gymnasiestudier... Och på halvtid - 10 poäng / per vecka.

    Om du läser svenska 3 på 10 veckor, läser du den kursen på halvtid - och har rätt till halva studiemedel i så fall.

    Om du läser svenska 3 på fem veckor, läser du på heltid och kan ha rätt till hela studiemedel, 100 %.

    Du skriver att du kommer att läsa från augusti till december och i så fall läser du, om du endast läset en 100-poängskurs, på lägre takt än halvtid - du har därför inte rätt till studiemedel.

    Du får gärna kontrollera det med CSN. Du kan också läsa info på www.csn.se eller kontakta CSN för mer info.

    Bästa hälsningar

    ANNA