SYV-besökare
    Hej!
    har kontakt med en person som är nära pensionsåldern, så en lång utbildning och satsning på någon ny karriär kanske inte riktigt är aktuell; den personen vill gärna bidra med sina kunskaper och erfarenheter till lugnare samtalsklimat i samhället i stort. Några tips på hur hen skulle kunna göra det?
    Tacksam för alla tips!
    S.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan!
    det första jag tänker på när jag läser din fråga är att det finns många olika välgörenhetsorganisationer och möjlighet att bidra som Volontär hos t.ex kvinnojouren och på BRIS, bara för att ta ett par exempel. Kika t.ex på framtid.se/yrke/kvinnojoursmedarbetare
    Man kan också starta en blogg där man framför sina åsikter och bidrar till positiva förändringar i samhället genom att förbättra samtalsklimatet. Likasinnade kan ansluta sig genom inlägg i bloggen och så kan man på sikt skapa någon ny organisation (bara en tanke...). Det finns ett antal personer som har Bloggare som sitt huvudsakliga yrke.
    Man kan också på sin fritid delta i olika forum där man genom sina inlägg driver samtalstonen åt mer lugnare och positivt håll. Det går också skicka insändare till tidningar och tidskrifter där man framför sina åsikter (förhoppningsvis kan de bli publicerade och på så sätt påverka många läsare).
    Tänker också på möjligheter att anmäla sig för uppdrag som Kontaktperson och/eller som Familjehem - hos socialtjänsten. Se framtid.se/yrke/kontaktperson och framtid.se/yrke/familjehemsforalder

    Studie- och yrkesvägledare