Lislo

    Jag ska söka Sociologiprogrammet på Linneuniversitetet till hösten. Jag söker med min gymnasiemerit och gruppen HP. Jag undrar om man kan hitta sitt meritvärde från gymnasiet. Jag hittar mina ”gymnasiala meriter”, kan jag räkna ut mitt meritvärde med hjälp av att ha betygen och poängen? Jag undrar också hur statistiken ser ut för mig att komma in på Sociologiprogrammet i HP gruppen? Mitt resultat jag har är 0,5. Hur ser möjligheterna ut eller är det svårt att ta reda på?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Antagningsstatistik för antagning till Sociologiprogrammet vid Linnéuniversitetet visar att i HP-urvalet brukar gränsen ligga under 0.5, t.ex kom alla in på den utbildningen till HT-23 som hade resultat högre än 0.45. Sedan HT-19 ligger antagningsgräns i HP-urvalet på 0.45 eller ännu lägre.
    Utifrån den tidigare antagningsstatistik ligger du bra till, i HP-urvalet; jag hoppas du kommer in.
    ***
    Vad gäller räkna fram ditt meritvärde, så är det inte förbjudet att du räknar men det är de uträkningar som Antagning.se kommer att göra som kommer att gälla. Att räkna fram meritvärde kan bli "en komplicerad sak", så du får gärna invänta vad Antagning.se meddelar att du har i meritvärdet.

    Studie- och yrkesvägledare