Alfred

    Hej! Jag har för närvarande endast läst matematik 2b, men jag skulle vilja ha betyg i matematik 4. Skulle det gå att göra en prövning i matematik 4 utan att först läsa matematik 3b/c? Anledningen till att jag tror mig klara av det är att jag har tagit till mig mycket av innehållet i matematik 3c genom andra vägar och då tänker jag att det skulle gå fortare att direkt börja studera materialet för matematik 4 inför en eventuell prövning.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Ja, Alfred! Det är fullt möjligt att göra och klara prövning i matte 4, även om du inte har betyg i matte 3. När man anmäler sig till prövningar, frågar man inte om du har betyg i underliggande kurser eller inte eller om du redan har betyg i samma kurs heller. Det i alla fall så som reglerna ser ut idag, oktober 2017.
    Du får anmäla dig till prövning i matematik 4.

    och Lycka till på prövningen!

    Milla SYV

    P.S: du kanske redan känner till en bra sida för matte-studier www.matteboken.se och Mattecentrum driver i fler än 30 städer Räknestugorna, där man kostnadsfritt kan få hjälp med mattestudier. Det kanske du redan känner till, men jag skriver det i alla fall - i fall någon läser svar på den här frågan, som inte känner till de möjligheterna. :)

    Studie- och yrkesvägledare