Johan
    Hej
    Jag bor utomlands men är sugen på att börja skaffa mig en utbildning, men eftersom jag inte bor i Sverige och inte kan betala dyra studieavgifter utomlands så har jag börjat kolla på distans kurser.

    Jag är intresserad att läsa någon inom miljövetenskap, miljövetare eller dylikt.
    Min fråga är dock om man på något sätt kan skaffa sig en kandidatexamen igenom att läsa på distans. Till exempel om jag läser alla kurser som ingår, eller om jag läser vissa kurser på distans och vissa i Sverige (och jag inte behöver läsa om allt)?

    Tack för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johan,

    du kan söka tiII distanskurser - tiII 15 mars 2017 kommer aIIt som finns att söka på svenska universitet/högskoIor finnas både på högskoIornas gemensam sida www.studera.nu och på www.antagning.se, där man gör sin ansökan. VäIj "distans Utan obIigatoriska träffar". Jag sökte nu på www.studera.nu på "MiIjövetenskap" och Kryssade för "utan obIigatoriska träffar" - se vad jag fick för träffar här >>>

    Hur eIIer om det senare går att sätta ihop dina kurser tiII en Kandidatexamen bIir en "senare fråga". RegIerna kan ändras och det är i mångt och mycket varje högskoIa/universitet som sjäIva bestämmer vad för krav som stäIIs. Det som är gemensamma krav är att det måste vara minst 180 högskoIepoäng (dvs 3 års heItidsstudier) och att 90 hp av dem är i ett och samma "huvudämne" - i ditt faII "miIjökunskap" men vad de resterande 90 hp ska innehåIIa är det oIika... ofta måste 30 hp vara i "närIiggande" ämne och minst 15 hp - skriva "kandidatarbete" inom en Kandidatkurs.

    Du behöver därför göra pIanering med en StudievägIedare på just den högskoIa/universitet där du ska ta ut ditt kandidatexamen.

    Mitt försIag är att du först testar att Iäsa på distans och om du trivs med det, kan du sedan söka kontakt med en StudievägIedare på några högskoIor/universitet och göra pIanering tiIIsammans med en studievägIedare.

    Bästa häIsningar

    ANNA