Henrik
    Blir fett förvirrad. Slottegymnasiet säger att dem erbjuder extra matte på fritiden medan andra skolor erbjuder annat? Vad är detta? Erbjuder inte alla skolor samma program? Naturligtvis kan vissa skolor ha fler program än andra, men timmar i ett speciellt ämne bör väl kunna vara densamma?

    Om jag vill ändra mitt gymnasieval efter intagningsperioden är över, hur går jag tillväga då?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Henrik!

    Jag svarar på din andra fråga först: om du vill ändra ditt gymnasieval efter antagnigsperioden är över, prata med Syv på din skola. Om det finns någon "särskild anledning" kan kanske Syv genom att kontakta Antagningskansliet, ändra i din ansökan... men det är inte säkert det går, men du får givetvis försöka.

    Och nu till din första fråga: om alla gymnasieskolor erbjuder "samma program". Det är så här: det som är "minikraven", ett visst antal tillar inom varje kurs, är alla skolor skyldiga att erbjuda. Utöver det (extra, mer) får skolor erbjuda - som t.ex läxhjälp, extra handledning eller extraundervisning utanför "skoldagarna", t.ex på kvällstid. Det är just "extra", dvs utöver det som skola är skyldig att erbjuda... och det är olika på vad skolorna erbjuder extra. Det beror på viljan och möjligheterna (bland annat tillgång till lärare och lokaler) som varje skola har men ibland också på vad som efterfrågas... du & andra elever får säga på skolan vad ni behöver och vi hoppas att ni kan få det på skolan.

    Bästa hälsningar

    Milla Syv

    Studie- och yrkesvägledare