Hej Jan,

    du kanske hörde på nyheterna igår att det talades om att det finns förslag på att eventuellt göra gymnasiet till en obligatorisk skola?

    Än så länge är det frivlligt att gå på gymnasiet i Sverige. Så svar på frågan om man "måste" gå på gymnasiet? är Nej, det måste man inte.

    Du frågar också om "de" kan tvinga dig gå på gymnasiet? och jag undrar om "de" är dina föräldrar/vårdnadshavare eller myndigheter (om du t.ex menar att polisen kommer och hämtar dig till gymnasiet)- så är svar Nej, polisen kommer inte och hämtar dig till gymnasiet. :)

    Men du är inte myndig och dina föräldrar/vårdnadshavare har därför väldigt mycket att säga till om vad du ska göra (de försörjer dig och de ansvarar för dig).

    Du frågar efter Alternativ till gymnasiet? och det finns några: t.ex kan man jobba /eller söka jobb/; gå på praktik; bedriva självstudier; starta eget företag - det är de alternativen som jag har kommit på.

    Har du några egna förslag på vad man kan göra i stället för att gå på gymnasiet? - Berätta vad det är!

    Hörs!

    ANNA