Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Dodo!

    Jag har nu pratat med en kollega och vi kom fram till följande svar att ge dig:

    Vi undrar om du med menar den här utbildningen eller någon annan utbildning eller alla de olika utbildningar i olika länder som har samma eller liknande namn?

    En annan fråga som vi måste ställa till dig:

    - är ditt mål att kunna jobba som Apotekare i Sverige eller i ett annat land? I Sverige är Apotekare - legitimationsyrke. Socialstyrelse utfärdar legitimation. Utan legitimation får man inte arbeta som Apotekare i Sverige. Det är därför viktigt att du uppfyller de krav som Socialstyrelsen ställer. Du får läsa mer om det på den här sidan och du får också vända dig till Socialstyrelsen direkt och ställa dina frågor till dem (om vilka utbildningar utanför Sverige som de skulle godkänna). Upplysningstjänsten har tel.nr 075-247 30 00

    Upplysningstjänsten svarar på allmänna frågor om legitimationsansökningar. Telefontid: måndagar klockan 13.00–15.00 och

    tisdag–fredag klockan 9–11. E-post: [email protected]

    Om du vill jobba i ett annat land (inte i Sverige, alltså) bör du ta reda på vad som gäller just i det landet, där du vill arbeta som Apotekare.

    Oftast är det mycket enklare att söka jobb i samma land där man gick sin utbildning. Detta pga olika länder har olika upplägg på sina utbildningar och de stämmer inte med varandra till 100% och kompletteringar behöver göras allt som oftast. Det tar, alltså, längre tid - att få jobba i ett annat land (än i det landet som man gick sin utbildning i).

    Med förhoppning om att detta svaret blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare