MI
    Hej,
    Jag läser matte 3b på Komvux och jag tror det kan vara också att jag får ej godkänt, jag kanske kommer och börja på naturvetenskapligtbasår snart, och då undrar jag då om jag har redan läst matte nu på komvux kommer jag få att läsa om den då?
    Ps. Om jag får F nu på komvux alltså om jag inte klarar den kommer det då att sänka min betygsnitt på någotsätt?
    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    basår och basterminer på högskolorna/universiteten bestämmer varje högskola/universitet om /lite hur de vill.../ - det är inte en högskoleutbildning, utan en "för-utbildning" där man läser gymnasiala kurser, i alla fall till innehåll men får inte gymnasiala betyg. Behörighet till basåret på högskola/universitet kan vara matte 2 eller matte 3. Är det matte 3 som de kräver, är man obehörig utan godkänt betyg i matte 3b eller 3c. Är det matte 2 som just den högskola/universitet kräver, då är du behörig om du har godkänt betyg i matte 2 + för övrigt har Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Om de antar dig till basåret, bör det inte spela någon roll om du tidigare har läst någon kurs och fick F betyg i den kursen på komvux.

    En liten fundering som jag har - om du tycker att matte är svårt, varför läsa tekniskt/naturvetenskapligt basår?

    vänliga hälsningar

    ANNA