Alexandra
    Hej!
    Jag ska välja natuvetenskap på gymnasiet, och vill välja Arabiska som moderna språk. På den skolan finns bara till steg 1, jag får alltså inga meritpoöng..? Hur ska jag göra för att komplettera detta? Räcker det med att läsa ex, matte 5 och engelska 7 (som inviduelltval) för att få dessa 2,5 poängen om jag väljer bort tyska 3..? Hoppas du förstår vad jag menar :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alexandra!

    Om jag förstår dig rätt, så vill du uppnå max antal i meritpoäng, som är 2.5.

    Godkänt betyg i Engelska 7 ger 1.0 i merit.

    De resterande 1.5 i merit kan man "tjäna" genom moderna språk och/eller genom kurser i matematik.

    Hur många meritpoäng du får genom matematik, beror på vad behörighetskraven är till den högskoleutbildningen som du söker efter gymnasiet. Exempel: om du söker till en högskoleutbildning där Matte 4 är ett krav, då får du merit för Matte 5 och matte specialisering och för att få max i merit inom Matte, behöver du i så fall godkända betyg i Matte 5 och i två olika kurser Matematik specialisering.

    Men om du söker till en högskoleutbildning där matte inte krävs för särkild behörighet, får du merit redan från matte 2 och du behöver inte ens läsa matte 5 i så fall  - för att du får 0.5 i merit för vardera kurser matte 2, 3 och 4 och med det uppnår max i merit inom matte. Och ihop med 1.0 för eng7 - blir det max (totalt) som är 2.5.

    Du kan läsa om reglerna kring Meritpoängwww.gymnasieguiden.se

    och hör av dig om något är oklart.

    Lycka till med dina studier!

    ANNA

    Matematik specialisering - finns det flera olika kurser som specialiserar sig på olika områden (minst 3 olika kurser). De kurserna är inte obligatoriska och därför måste inte någon gymnasieskola anordna dem. Men i praktiken så finns dem ofta på de skolor som erbjuder naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap och/eller Teknikprogrammet. Detta pga de elever som läser på NA och TE har ofta planer på att söka utbildningar som kräver Matte 4 och ibland även Matte 5 (t.ex finns det några program på tekniska högskolor som kräver matte 5 - och då kan man bara tjäna meritpoäng inom matte genom godkända betyg i tre olika kurser i Matte Specialisering).

    Det är bra att på förhand fråga på skolorna, som du vill söka till - om de har nu eller planerar att när du ska gå i åk3 att erbjuda läsa Matte Specialisering. Kanske kan vara svårt att få ett definitivt svar och ett löfte om det men jag råder dig att ställa frågan. Sedan när det blir dags att välja valbara kurser till åk3 på gymnasiet, kan det hända att för få elever väljer läsa matte specialisering - och då kanske det blir omöjligt att läsa en sådan kurs. En skola kan inte "köra" en kurs med bara några få elever, för det finns inte resurser till det. Man kan då försöka lösa det på olika sätt - t.ex att du bedriver självstudier i matematik och gör Prövning i den kursen (det är inte en rättighet, men du kan ha det som förslag och vi håller tummarna!).

    • : Så jag kan välja både matte 5 och engelska 7 och få totalt 2,5 poäng. Och därför slippa läsa moderna språk steg 3? Så jag kan skrapa ihop 2,5 poäng utan att välja moderna språk steg 3?
    • Anna : Hur mycket matte krävs det till den högskoleutbildningen som du vill söka efter gymnasiet? Meritpoäng i matte är beroende av behörighetskraven till utbildningen som du vill söka. :)
    • : Jag tänker på läkarlinjen. Då krävs inte matte 5, och om jag läser matte 5 så får jag poäng för det..? Därför kan jag läsa matte 5 och engelska 7 och skrapa ihop totalt 2,5 poäng?
    • Anna : Nej, det går inte att få max i merit med "bara" Engelska 7 och Matematik 5, om matematik4 krävs för behörighet. Du får 0.5 i merit för matte 5 och 1.5 - för eng7. Och det ger dig 1.5 i merit (inte 2.5). Ännu en poäng kan du få om du får godkända betyg i två kurser "Matematik Specialisering".
    • : Jaha okej! Men är det något som skolan måste ha? Eller kan vem som helst och vart som helst göra matematik specialisering
    • Anna : Jag skriver ett utökat svar till dig nu.
    • : Tack så jättemycket!
    Läs alla kommentarer