Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    I Sverige utbildas en flygplatskontrollant av en arbetsgivare som har anställt honom/henne. Man söker alltså jobb/anställning som flygplatskontrollant och om man blir anställd får man i början av sin anställning utbildning (av sin arbetsgivare, i form av en arbetsplatsförlagdutbildning); det kan man läsa om bland annat i yrkespresentationen på www.framtid.seflygplatskontrollant
    På Arbetsförmedlingens hemsida Platsbanken hittar man annonser om lediga jobb som flygplatskontrollant på arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser?q=flygplatskontrollant

    Du får också gärna kika på "liknande yrken" (OBS! yrken kan likna varandra på olika sätt) se snabblänkarna nedan, som leder till information om yrken på www.framtid.se:

    Butikskontrollant

    Civil väktare

    Gränskontrollant

    Hundförare/väktare

    Konsulatassistent

    Ordningsvakt

    Parkeringsvakt

    Polis

    Securityinspektör

    Tulltjänsteman

    Väktare

    Studie- och yrkesvägledare