David
    Hej! Har åter en fundering gällande prövning av olika kurser. Marginalen att komma in på önskvärd utbildning är hårfin (0.1-0.2 poäng) och det hade således hjälpt MYCKET att endast höja ett av mina betyg från C-B. Min fråga är alltså: kan jag få göra prövning/nationella provet på ex. matte 2b under mina gymnasiestudier även om jag har blivit godkänd i kursen? Om inte, finns det andra alternativ för mig att höja redan befintliga (godkända eller högre) betyg innan själva antagningsprocessen är fullbordad? Det känns oerhört surt att behöva läsa upp en, eventuellt två kurser från C-B/A på komvux under det året jag egentligen skulle velat studera annat, särskilt när det kanske gäller 0.1 poäng. Finns det någon som helst lösning på detta?
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Tyvärr, David!

    Prövningar får inte du göra utanför din gymnasieskola - så länge du är inskriven på skolan. Du kan givetvis fråga på din gymnasieskola, men det blir troligtvis ett Nej.

    Försök få så höga betyg du kan i de pågående kurser, de som du läser nu och som ännu inte är slut. I gymnasiearbete kan inte du få högre än E, men betyg i den kursen räknas inte in ditt Jämförelsetal.

    Har du max i merit (syftar på meritpoäng, som man kan få max 2.5)? Du kan givetvis fråga på skolan, men jag tror tyvärr inte du ska få göra prövningar i kurser i vilka du har godkända betyg. Du har inte rätt att göra det, men rektor skulle kunna bevilja göra Prövning, om hen tycker det finns anledning till det. Skola har rätt att ta ut avgift för prövningen, men max 500 kr. Den faktiska kostnaden för att anordna en prövning är högre och skola går därför back på varje prövning. Dessutom är det inte din rättighet och skulle en elev få göra prövningar och höja sina tidigare betyg, då är det svårare att säga Nej till andra elever, som kommer med samma fråga. Därför säger skolorna oftast konsekvent Nej till alla förfrågningar om Prövningar till elever som uppnår kraven för gymnasieexamen.

    Om du hade långa sjukskrivningsperioder eller andra "särskilda skäl" till varför du fick lägre betyg undr åk1 och 2, då kanske kan rektor ta hänsyn till det.

    Du förlorar inget på att be rektor om ett samtal á 15 min och förklara din situation och be om råd. Be om råd kan man alltid göra. Och vi hoppas på att du får ett positivt svar.

    Det är också mycket möjligt att du kommer in i alla fall!

    Bästa hälsningar

    ANNA